[OSM-talk-nl] OSM Foundation bestuur

Milo van der Linden milo at opengeo.nl
Mon Aug 24 11:48:49 UTC 2009

De OSMF is zich volgens mij goed bewust van het feit dat bewegingen in
cloudmade verband met argusogen worden waargenomen.
Wat Steve en/of Nick dus hadden kunnen doen was in detail uitleggen
waarom er zoveel cloudmade personeel lid ging worden van de foundation
met daarbij:

- Motivatie voor het lidmaatschap
- Intentie voor mate van bijdrage die de betreffende personen zouden
kunnen doen binnen de OSMF (bepaalde expertise, zaken die cloudmade al
geeft/gaat geven aan de community etc.)
- De reden (Ik neem aan dat het vooral is om een financiële impuls in de
vorm van de bijdragen van betreffende personen)

Hiermee hadden ze op voorhand al het moddergooien kunnen voorkomen en
hadden ze de criticasters de mogelijkheid gegeven om hun vragen
rechtstreeks naar hen te richten.

Nu is het hoogstwaarschijnlijk "ontdekt" en dan is een conflict snel
geboren en aangezien de betrokken personen niet in beeld komen gaat het
dan automatisch "en plein publique"

Ook dit issue komt in mijn optiek dus neer op communiceren en had
voorkomen kunnen worden.

Regel 1 voor het correct omgaan met een community wanneer je een
bestuursorgaan vormt: Wees altijd open over je motieven, ook al
reflecteren deze niet die van iedereen, het geeft altijd ruimte voor
dialoog in plaats van ruzie.

Side note:

Ik snap trouwens niet waarom de ledenlijst van de OSMF niet openbaar is?
Dat de donaties wellicht anoniem worden gehouden vind ik wat anders,
maar elk lid is gelijk en kan dus probleemloos worden getoond. Sterker
nog, het zou kunnen motiveren om ook lid te worden.

Wanneer de OSMF had aangegeven wa