[OSM-talk-nl] OSM Foundation bestuur

Henk Hoff toffehoff at gmail.com
Mon Aug 24 15:33:14 BST 2009

Waar het mij om gaat is, dat de leden zelf moeten kunnen bepalen wie
hun bestuur wordt. Zie ook de verkiezingen van afgelopen weekend: De
leden vonden kennelijk niet dat er meerdere personen van één bedrijf
in het bestuur moesten zitten. Kortom, de leden kunnen dit best zelf
regelen zonder dat we hiervoor regeltjes gaan opstellen.
Stel: twee mensen van één bedrijf mag niet. Maar wat dacht je van twee
mensen die een persoonlijke relatie met elkaar hebben, of iemand de
werkzaam is bij bv Navteq, of iemand die nog nooit een edit heeft
gemaakt in OSM?
Kortom, waar begin je en waar houdt het op?
En trouwens, wie gaat bepalen of het een geldige "mits" op het verbod
is? Moeten we voor die mensen dan ook niet een lijst met eisen hebben?

Kortom, wanneer de kandidaten openheid van zaken geven tijdens de
verkiezingen, kunnen de leden zelf beslissen of ze een uitzondering
willen maken op een morele regel die zelf vinden.

OK, dan geen MOETen wat betreft het openheid van zaken. Is dit beter:
"Het ligt in de lijn der verwachting dat de leden van de foundation
een hoge mate van transparantie met betrekking tot de functies en
belangen van de kandidaat-bestuurders verlangen; hetgeen tot uiting
zou moeten komen in een morele verplichting bij de betrokken
kandidaat-bestuurders, om een naar volledigheid reikende openheid te
geven van hun nevenfuncties (zowel bezoldigd als onbezoldigd) en
nadere belangen die van invloed kunnen zijn op zijn danwel haar
functioneren in de door zijn/haar geambieerde functie."

Lijkt me toch helder :-)

Gr,
Henk

Op 24 augustus 2009 15:55 schreef ce-test, qualified testing bv - Gert
Gremmen (g.gremmen at cetest.nl) het volgende: