[OSM-talk-nl] excuses

Philip Homburg pch-osm-talknl at u-1.phicoh.com
Sat Dec 19 11:14:32 UTC 2009

In your letter dated Sat, 19 Dec 2009 09:28:47 +0100 you wrote:
>Het verschil tussen fietspaden/wandelpaden is in de echte wereld (buiten de
>deur) ook vaak niet duidelijk. Het is dan ook logisch dat als je de
>werkelijkheid probeert vast te leggen in digitale vorm dit ook niet
>eenduidig is.
>Bijvoorbeeld in parken e.d, bij het begin van een aantal paden staat het
>bordje van 'toeristisch fietspad' of het 'verplicht fietspad' en bij andere
>paden niet. Onderweg in het park kun je natuurlijk alle paden op rijden
>zonder dat je weer bordjes tegenkomt. Gelukkig (voor het uitzicht e.d. en de
> [...]

Als je in Nederland een weg hebt zonder bordje fietspad, voetpad, etc. dan mag
iedereen daar rijden.

Het kan helemaal geen kwaad om in een park dergelijke wegen te taggen als
highway=unclassified. Je mag er pro-forma dan misschien wel rijden met een
auto, omdat alle toegangswegen toch fietspaden zijn kan het in de praktijk
toch niet.

De reden dat niemand dat zo zal taggen is omdat het er raar uitziet op de
kaart. Taggen voor de renderer dus.

Het lijkt me goed om in OSM de situatie juist zo te taggen als ie formeel is.
Dus als bordjes niet kloppen, dan toch zo taggen, en liefst een soort van
FIXME tag standariseren om de wegbeheerder te laten weten dat er wat mis is.

Mijn voorkeur is dat OSM de werkelijkheid probeert te beschrijven, en niet
een interpretatie van iemand van wat er wel bedoeld zal zijn.

In Nederland maakt het behoorlijk uit of er wel of geen bordje fietspad staat.
Op een fietspad mogen alleen fietsers, snorfietsen (en natuurlijk voetgangers
als een voetpad ontbreekt). Zonder zo'n bord mogen er ook brommers, motoren,
en als het toevallig past, ook auto's.

Dat lijkt me iets wat je niet moet gokken, maar gewoon moet taggen zoals
aangegeven staat op de borden.