[OSM-talk-nl] excuses

Philip Homburg pch-osm-talknl at u-1.phicoh.com
Sat Dec 19 22:53:03 UTC 2009

In your letter dated Sat, 19 Dec 2009 23:37:15 +0100 you wrote:
>Het feit dat RVV/WVW van kracht is (zichtbaar in het veld) vormt voor
>mij bewijs dat het een openbare weg is. Ik neem aan dat er een link ligt
>tussen RVV/WVW en de opname in wegenregisters.

Het RVV is vaak van belang wanneer er sprake is van aansprakelijkheid, meestal
na een ongeluk.

Als jij van rechts komt, of de ander rijdt achteruit, dan kan je met beroep
op het RVV de ander aansprakelijk stellen, ook gebeurde het ongeluk op een
prive parkeerterrein.

De rechter moet dan vaststellen op de desbetreffende weg onder het RVV valt of
niet.

Dat gaat niet op basis van registers, of eigendom, etc., maar of de weg op een
zodanige manier met de openbare weg verbonden is, dat het voor de
verkeersdeelnemers duidelijk is dat het RVV van toepassing is.

Dit heeft sterk te maken met de inrichting van de weg, en staat los van de
juridische kwestie of een eigenaar een zelfstandig toegangsbeleid kan voeren
of niet.