[OSM-talk-nl] Licentie veranderingen

Ben Laenen benlaenen at gmail.com
Wed Feb 11 16:05:52 UTC 2009

On Wednesday 11 February 2009, Stefan de Konink wrote:
> "Ga je akkoord met licentie wijziging (ja/nee), wanneer je niet
> akkoord gaat bestaat de mogelijkheid dat we al je data wissen."

Gaat dat werkelijk de vraagstelling zijn? Waarom kan het niet iets
neutraler als:

"Ben je akkoord met de licentiewijziging? Ja/Nee/Geen mening"

Waarbij dan duidelijk wordt gesteld dat die vraag niet meteen je data
onder een andere licentie zet als je "ja" antwoord. Dit is dus enkel om
te zien hoe er gereageerd wordt door de community.

Pas later als het resultaat bekend is en blijkt dat de *overgrote*
meerderheid de wijziging ziet zitten (en met overgroot bedoel ik dus 80
of 90%, of je riskeert erg veel data te verliezen), dán pas moet er
gesproken worden over het effectief wijzigen van de licentie van ieders
ingegeven data, waarbij dan een "nee" zou betekenen dat het misschien
naar een database gaat onder CC-BY-SA die (tijdelijk) een onderdak
biedt aan die data, waarbij OSM zelf de data die niet onder de nieuwe
licentie staat verwijdert in de hoofddatabase.

Afijn, dat is toch mijn gedacht van een iets betere en vriendelijkere
procedure...

Ben