[OSM-talk-nl] Licentie veranderingen

Stefan de Konink stefan at konink.de
Fri Feb 13 20:33:48 UTC 2009

Henk Hoff wrote:
> De afgelopen week was het nogal druk, waardoor ik niet eerder heb
> gereageerd.
>

> I'm a volunteer and having been working on this licence in my spare
> time, which I have precious little of at the moment.

Kan iemand me dan even uitleggen hoe er over 'legal cost' gesproken kan
worden als iemand dit als vrijwilliger doet?

> Er zal hoe dan ook een moment komen dat we aan iedereen moeten vragen of
> zij akkoord zijn met deze nieuwe licentie. Dat wordt een ja/nee vraag.

Zoals ook al eerder is aangekaart, waarom niet de, Ja/Nee/PD?

> Er zal vanaf dat moment ook een freeze moeten komen op de database;
> danwel je mag alleen maar editen wanneer je akkoord bent met de nieuwe
> licentie. Dat is alleen al uit praktische overwegingen noodzakelijk. Het
> moment van de freeze is namelijk het moment waarom alle data nog onder
> de huidige licentie valt.

Het lijkt me nergens wettelijk is geregeld dat het board kan zeggen dat
dat iemand die geen toestemming heeft gegeven, impliciet toestemming
geeft. Dus wellicht kun je alleen alle wijzigingen importeren (vanuit de
  history) die positief zijn beantwoord.

Als de history er niet is... good luck :) Immers als ik kan aantonen dat
een trace is gemaakt met mijn GPX trail, en ik 'nee' zou zeggen, succes.
  Helaas zal niemand 'schade' kunnen aantonen, maar inbreuk is het zeker.

Zo ook voor alle 'deletes' die zijn gedaan door users die nee zeggen.
Die moeter formeel worden hersteld. Dat gaat een troep worden.

> Laat het ook helder zijn dat ons (als Foundation) er alles aan gelegen
> is zoveel mogelijk members (liefst iedereen) te overtuigen dat de nieuwe
> licentie beter is dan de huidige. Er zal in het proces dus ook een
> go-nogo moment komen. Wanneer maar 50% van de data overgezet kan worden,
> kun je afvragen of het dan nog wel slim is om door te zetten.

Zoals ook al door een aantal anderen is gezegd. De licentie groep gaat
nu veel verder dan het mandaat dat ze hadden. Dat ze de community nu een
licentie opleggen, in plaats van informeren over; gaat veel te ver. Het
geheime gedoe begint daarmee veel mensen de neus uit te komen.

Daarbij er is momenteel met alle partijen onderhandeld over CC-BY-SA;
lijkt me een erg leuke situatie... ik neem aan dat AND wellicht wel mee
gaat, maar ik sta niet in voor de negativiteit die zo'n wijziging met
zich mee brengt voor alle andere data.

Ik vraag me zelfs af of we als NL nog wel gebruik kunnen maken van 'de
nieuwe kaart' als de licentie wijziging in gaat.

Zoals ik ook aan wat anderen heb verteld, als er een stemming komt, zal
die stemming niet op OSM servers mogen plaatsvinden. Al is het alleen
maar om de schijn van fraude te voorkomen. Zeker als je het nu over een
50% hebt. Daarbij moeten naast de voorstanders ook de tegenstanders een
kanaal krijgen om de gebruikers te informeren, zeker als er een mass
e-mail wordt gestuurd.

Stefan