[OSM-talk-nl] Licentie veranderingen

Ben Laenen benlaenen at gmail.com
Fri Feb 13 20:39:46 UTC 2009

On Friday 13 February 2009, Henk Hoff wrote:
> [...]
> of zij akkoord zijn met deze nieuwe licentie. Dat wordt een ja/nee
> vraag. Er zal vanaf dat moment ook een freeze moeten komen op de
> database; danwel je mag alleen maar editen wanneer je akkoord bent
> met de nieuwe licentie. Dat is alleen al uit praktische overwegingen
> noodzakelijk. Het moment van de freeze is namelijk het moment waarom
> alle data nog onder de huidige licentie valt.
> Let wel: deze vraag zal niet direct worden gesteld nadat de licentie
> is vrijgegeven. Er is zal nog een periode zijn, zoals net gemeld, dat

Maar hoe denk je ooit om een ja te krijgen van alle mensen die ooit iets
hebben geëdit in OSM? Volgens mij ga je nog niet aan de helft geraken
van alle contirbutors die op de vraag zullen antwoorden (laat staan om
dat in één week voor elkaar te krijgen terwijl de database in freeze
is - want langer dan een week ga je OSM toch niet in freeze mogen
houden), aangezien velen in de loop der tijd hun interesse kwijt zijn
geraakt.

En wat ga je dan doen met die mensen die indertijd veel hebben gedaan en
waar zoveel andere mensen later op verdergebouwd hebben. Ik durf er
niet aan denken dat mijn uren werk wordt gedeletet omdat ooit in de
geschiedenis van al die wegen iemand is geweest die zijn toestemming
niet heeft gegeven.

Dus: wat ga je daaraan doen? Negeren dat er mensen geen toestemming
gegeven hebben (niet bepaald een voorbeeld voor een project dat zich
juist bezighoudt met de licentie)? Als daar nu nog geen oplossing voor
is gevonden kan je je maar beter niet meer bezighouden met een
licentiewijziging.

> Laat het ook helder zijn dat ons (als Foundation) er alles aan
> gelegen is zoveel mogelijk members (liefst iedereen) te overtuigen
> dat de nieuwe licentie beter is dan de huidige. Er zal in het proces
> dus ook een go-nogo moment komen. Wanneer maar 50% van de data
> overgezet kan worden, kun je afvragen of het dan nog wel slim is om
> door te zetten.

En ik wil ook wel weten hoe je die data waarvoor je toestemming hebt
gaat tellen. Als een import zoals die van TIGER meetelt als een "ja"
heb je ongetwijfeld al zeker 50% van alle data in OSM. Maar daar steekt
dan wel geen werk in van eender welke vrijwilliger.

En wat is dan wel een aanvaardbaar percentage? 70%? 90%? 95%? 99%? En
als die 1% in dat laatste geval alle data van een volledig land omvat?

Ben