[OSM-talk-nl] Licentie veranderingen

ante at ffii.org ante at ffii.org
Sat Feb 14 14:34:55 UTC 2009

Hoi Henk,

Het begon allemaal met een technisch probleempje. Sommigen vrezen dat ze
ook de broncode van een programma open moeten maken als die osm data
gebruikt, of dat een tijdschrift open wordt als er een osm plaatje in
staat. De vrees van "besmetting".

Er zijn niet veel osm'ers die vinden dat tijdschrift, etc, ook open moeten
worden, lijkt mij. Als er een verheldering komt op dit punt, zullen
vrijwel alle osm'ers daar mee kunnen leven, lijkt mij alweer.

Het lijkt me ook meer een verheldering dan een verandering. Tenzij iemand
altijd meende dat osm "besmettelijk" was en daar ook aan hecht.

Een licentie heeft twee delen, de Licentie, dat document dat op allerlei
plaatsen te downloaden is, en de licentieverklaring: "Deze data valt onder
licentie X."

Aan de licentieverklaring kan een verheldering toevoegd worden. Deze kan
de rechten die de ontvanger krijgt niet verminderen, maar wel vergroten.

In principe is het hele probleem op te lossen met iets als:

"The OSM data is published under the CC-BY-SA license. To clearify: if you
create an "integrated experience" (e.g. mashup or cartography), the
share-alike license only applies to the map data."

KDE heeft, op mijn voorstel, een dergelijke oplossing voor de desktop
ikoontjes gebruikt.

KISS,

Ante