[OSM-talk-nl] tileserver in RDnew?

Martijn van Oosterhout kleptog at gmail.com
Wed Jan 14 22:04:56 UTC 2009

2009/1/14 Gert Gremmen <g.gremmen at cetest.nl>:
> Wat is precies de relevantie van het type projectie in een digitale
> kaart ?

Je moet een projectie kiezen. Of je kan iets als Marble kiezen, dan
heb je puur 3D en is de projectie niet meer nodig.

> Zeker als de verschillen (naar ik veronderstel) op NL schaal
> alleen met een (krom) maatlatje gemeten kunnen worden ? Toch ?

De wereld bestaat alleen uit kromme lijnen. Maar mensen houden van
rechte lijnen :) dus projecties spelen daarop in.

> Zijn er nog argumenten die ik mis, waarom bijvoorbeeld
> nr 28992 beter zou zijn dan 3785...

Google mercator heeft het voordeel dat het makkelijk is om mee te
werken en even goed werkt wereldwijd. En het is conformal. Ik weet
niet of 28992 conformal is, maar ik denk niet dat de VS er goed uit
zou zien in 28992. En alles op de zuidelijk halfrond kan helemaal niet
in 28992.

Meeste per land projecties zijn alleen goed voor die ene land, wij
moeten werken met wereldwijde datasets.

Have a nice day,
--
Martijn van Oosterhout <kleptog at gmail.com> http://svana.org/kleptog/