[OSM-talk-nl] tileserver in RDnew?

Milo van der Linden milovanderlinden at gmail.com
Wed Jan 14 22:43:49 UTC 2009

> Google mercator heeft het voordeel dat het makkelijk is om mee te
> werken en even goed werkt wereldwijd. En het is conformal. Ik weet
> niet of 28992 conformal is, maar ik denk niet dat de VS er goed uit
> zou zien in 28992. En alles op de zuidelijk halfrond kan helemaal niet
> in 28992.

28992 is een cartesische, stereografische projectie die als voordeel ten
opzichte van andere projecties heeft dat afstanden en oppervlakten in
deze projectie voor ons kikkerlandje de hoogst mogelijke nauwkeurigheid
krijgen.

M.a.w. elke afstand die wordt gemeten waarbij geen rekening wordt
gehouden met de exacte glooiing van de aarde maar een benadering in de
vorm van een ellipsoide wordt gebruikt is onnauwkeuriger.

Gebruik van RD is naar mijn gevoel vooral relevant:
- wanneer er gemeten dient te worden én;
- de weergave van ons kikkerland op een plat vlak wordt door de meeste
mensen het beste herkend wanneer deze in RD is geprojecteerd.
- Als de OSM data gecombineerd wordt met andere gegevens-sets die in de
RD projectie zijn. (GIS)

Er zijn niet veel GIS pakketten die on-the-fly reprojectie voor ons land
helemaal goed uitvoeren, wellicht dat daar de wens voor RD vandaan komt?

Gebruik je mapserver met ogr/gdal om al je lagen te hosten als wfs/wms,
dan heb je hier helemaal geen last van. Dankzij de proj bibliotheken kan
mapserver alle lagen in verschillende projecties reprojecteren mits de
coordinaatsysteem-definities correct zijn

Ik heb geruchten gehoord dat dit met de ESRI productlijn wat lastiger is.

;-)

Milo