[OSM-talk-nl] Een toegangelijker OSM, deel 2

Ben Laenen benlaenen at gmail.com
Wed Jul 8 12:38:17 UTC 2009

Christiaan Welvaart wrote:
> Dat doe ik met een generieke access tag. Die moet iemand wel een keer gaan
> beschrijven op de wiki:
>
> access:motor_vehicle:backward=no
> access:motorcycle:backward=yes
> access:moped:backward=yes
> access:mofa:backward=yes
>
> Deze tags zijn dus de eenrichtingsversie van de algemene tags die bij dat
> bord horen, waarbij ik even aanneem dat het bord aan het 'eind' van de
> way staat. Het access: voorvoegsel kan eventueel weggelaten worden.

Laten we het bij oneway houden. Een weg die enkelrichting is uitgezonderd
fietsers wordt dan: oneway=yes + bicycle:oneway=no

Die backward/forward syntax zal ook wel eens ingevoerd worden, maar is wat
minder leesbaar wat mij betreft, en kan volgens mij meer gebruikt worden moest
de straat ook echt verbodsborden hebben langs één zijde en geen gewone
enkelrichtingsborden.

> Jawel want dan geef je op de weg aan: foot=no bicycle=no mofa=no . Dit
> moet ik nog duidelijk op die wiki pagina zetten.

Oh, wat een verschrikkelijk slecht idee om dat te doen :-) Temeer omdat die
wegen in bepaalde situaties die categorieën juist wel toelaten. Ken de exacte
regels van Nederland niet, maar hier mogen bij gebrek aan begaanbare bermen of
voetpad voetgangers de rijbaan gebruiken, ook al is er een verplicht fietspad
(ze mogen ook het fietspad gebruiken, wat meeste mensen dan wel normaal doen).

Wat mij betreft kan een routeplanner slim genoeg zijn om te zien dat er een
fietspad ongeveer parallel loopt en dat als dusdanig als verplicht aanzien.

Maar dan is het natuurlijk belangrijk om verplichte fietspaden als dusdanig te
mappen, en al wat niet als een verplicht fietspad aangeduid wordt ook niet zo
te mappen, zodat dat bospaadje vijftien meter parallel naast de weg niet
aanzien wordt als verplicht fietspad door de routeplanner. Een tag als
highway=cycleway voorbehouden voor een fietspad dat als dusdanig bewegwijzerd
is is dan een goed idee.

Maar ja, ik ga er ook van uit dat routeplanners slim genoeg worden om
verkeersregels van elk land te kunnen begrijpen. Als een weg motorcar=no is
(vertaling van het verbodsbord met auto-icoon naar tag) dan moet die bv. weten
dat brommobielen of motorfietsen met zijspan ook niet op de weg mogen. Want
het expliciet taggen voor elk mogelijk voertuig voor zo'n bord zoals
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:The_Netherlands_roads_tagging op het
eerste zicht schijnt te doen is geen goed idee, want zoiets krijg je al met
moeite foutloos opgesteld in zo'n tabel en regelmatig denk iemand aan een
ander regeltje waardoor voor een verkeersbord ineens een nieuwe extra tag
nodig is (voor het verbodsbord met een auto: zie brommobielen, quads,
motorfietsen met zijspan etc, die volgens de wikipagina zijn toegelaten als je
geen impliciete regels invoert), en je maakt het mappers ook niet makkelijk
als je hen alles expliciet laat taggen.

Ben