[OSM-talk-nl] Een toegangelijker OSM, deel 2

Ben Laenen benlaenen at gmail.com
Wed Jul 8 13:10:14 UTC 2009

Eugene van der Pijll wrote:

> Volgens de wiki is in dit geval oneway=yes cycleway=opposite ook een
> oplossing.

Maar dan zit je met problemen als ook andere voertuigen tegen de richting
mogen (in België bromfietsers klasse A, ofwel moped_A:oneway=no)

> In dat geval is foot=no natuurlijk een slecht idee: als voetgangers de
> weg (of de berm) mogen gebruiken, kan je foot=no weglaten. Maar
> bicycle=no op de hoofdweg is in dit geval wel de goede tag, volgens mij.

Alleen mogen die ook de weg op: fietspad onderbroken bijvoorbeeld, of als je
moet afslaan. Ook als het verplicht fietspad links ligt hoef je die niet te
volgen als je daar "een reden" voor hebt (wederom Belgische regels, weet niet
in hoeverre alles naar Nederland kan gebracht worden).

> Een routeplanner kan niet raden of een fietspad verplicht (rond blauw
> bord met fiets) of onverplicht (rechthoekig zwart bord met "FIETSPAD")
> is.

Dan zorg je ervoor dat die het kán raden door ze anders te taggen. Me dunkt
dat er ook nog andere regels zijn die verschillen tussen verplicht en
onverplicht fietspad, dus het is sowieso zinvol van dat te doen.

> Slecht idee. Fietpaden die aangegeven worden door het bord onverplicht
> fietspad zijn ook fietspaden.

Ik doel vooral op het feit dat een pad vaak als cycleway wordt ingegeven
terwijl het geen fietspad is (verplicht of onverplicht).

Ben