[OSM-talk-nl] Een toegangelijker OSM, deel 2

Christiaan Welvaart cjw at daneel.dyndns.org
Wed Jul 8 13:26:01 UTC 2009

On Wed, 8 Jul 2009, Ben Laenen wrote:

> Laten we het bij oneway houden. Een weg die enkelrichting is uitgezonderd
> fietsers wordt dan: oneway=yes + bicycle:oneway=no
>
> Die backward/forward syntax zal ook wel eens ingevoerd worden, maar is wat
> minder leesbaar wat mij betreft, en kan volgens mij meer gebruikt worden moest
> de straat ook echt verbodsborden hebben langs één zijde en geen gewone
> enkelrichtingsborden.

Daar ging het hier over, het eerste verbodsbord op
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:The_Netherlands_roads_tagging . Nu
maak je de discussie nodeloos ingewikkelder ):

> Oh, wat een verschrikkelijk slecht idee om dat te doen :-) Temeer omdat die
> wegen in bepaalde situaties die categorieën juist wel toelaten. Ken de exacte
> regels van Nederland niet, maar hier mogen bij gebrek aan begaanbare bermen of
> voetpad voetgangers de rijbaan gebruiken, ook al is er een verplicht fietspad
> (ze mogen ook het fietspad gebruiken, wat meeste mensen dan wel normaal doen).

In NL moeten voetgangers het verplichte fietspad gebruiken! Dit staat ook
op die wiki pagina.

> Wat mij betreft kan een routeplanner slim genoeg zijn om te zien dat er een
> fietspad ongeveer parallel loopt en dat als dusdanig als verplicht aanzien.

Dat vind ik te veel werk voor een routeplanner om uit te zoeken.

> Maar dan is het natuurlijk belangrijk om verplichte fietspaden als dusdanig te
> mappen, en al wat niet als een verplicht fietspad aangeduid wordt ook niet zo
> te mappen, zodat dat bospaadje vijftien meter parallel naast de weg niet
> aanzien wordt als verplicht fietspad door de routeplanner. Een tag als
> highway=cycleway voorbehouden voor een fietspad dat als dusdanig bewegwijzerd
> is is dan een goed idee.

Dat kan je met 'designated' doen, d.w.z. als bicycle=designated op een pad
staat (door de highway tag of anders) dan is het een verplicht fietspad,
als er bicycle=yes op staat dan niet. Dit heb ik op de wiki pagina
   http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:The_Netherlands_roads_tagging
ook zo aangegeven voor het onverplichte fietspadbord. Maar met de goede
bicycle=no etc. tags op de hoofdrijbaan hoeft een routing app dit verschil
niet te maken.

> [...]
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:The_Netherlands_roads_tagging op het
> eerste zicht schijnt te doen is geen goed idee, want zoiets krijg je al met
> moeite foutloos opgesteld in zo'n tabel en regelmatig denk iemand aan een
> ander regeltje waardoor voor een verkeersbord ineens een nieuwe extra tag
> nodig is (voor het verbodsbord met een auto: zie brommobielen, quads,
> motorfietsen met zijspan etc, die volgens de wikipagina zijn toegelaten als je
> geen impliciete regels invoert), en je maakt het mappers ook niet makkelijk

Een routing app moet dan intern een lijst van transportmiddelen gaan
aanleggen en voor elk land een andere mapping maken. Alles kan natuurlijk,
dus schrijf maar een voorstel en zet het op de wiki (country specific
access tag semantics for routing?), dan kunnen we kijken of mensen dit een
goed idee vinden.

     Christiaan