[OSM-talk-nl] OSM voor de brandweer?

Maarten Deen mdeen at xs4all.nl
Fri May 15 08:22:00 UTC 2009

Geert Schuring wrote:
> [...]
>
> ALS wij een testopstelling kunnen opleveren met een goed routeerbare kaart
> bestaat er een goede kans dat ze dat gaan gebruiken. Vooral de mogelijkheid
> om zelf aanpassingen snel te kunnen doorvoeren is voor hen belangrijk. En
> met tools zoals die van ITO kunnen wijzigingen gemonitoord worden waardoor
> een branch niet direct noodzakelijk is.
>
> Bij mijn laatste test met de routeerbare garmin versie viel me het volgende
> op:
> - Als ik een adres invoer, is de plaats Ede onbekend.
> - als ik een huisnummer invoer wordt er geen mogelijke locaties gevonden.

Dat heb ik ook gezien: bij de Garmin kaart kun je zoeken op
land-plaats-straat, in de OSM kaart kan dat niet, dwz: de mogelijkheid geeft
het apparaat wel, maar ik was naar Münster, en de plaats vond hij wel, maar
straten in die plaats had hij niet.
Als ik dan zonder plaats in te geven naar de straat ging zoeken, dan vond hij
de straat weer wel (maar moest je in voorkomende gevallen uit verschillende
straten kiezen).

> Ik hoor graag van jullie:
> 1 - Hoe we bovenstaande issues kunnen oplossen

Ik _neem aan_ dat in de Garmin kaarten een constructie als is_in wordt
gebruikt, en dat is in OSM maar in hoogst enkele gevallen ingevuld. Dat zal
onderzocht moeten worden, misschien iets voor een cc naar de mkgmap-dev lijst?

> 2 - Wie er een Garmin met een groot scherm heeft en bereid zou zijn daarmee
> een demo voor de brandweer in Ede te geven.

Ik heb een Nüvi 205, 3.5" standaard autonavigatie ding. Als dat goed genoeg is
wil ik best meewerken aan een demo, maar ik zou als hulpdienst denk ik meer
geïnteresseerd zijn in een kleine PC met een GPS muis.

Maarten