[OSM-talk-nl] maximumsnelheden.nl

Lambertus osm at na1400.info
Sat May 16 16:41:44 UTC 2009

René Affourtit wrote:
> Ook voor mij: mijn persoonlijke mening en geen advocaat.
>
> Ik vind de lagen op de maximumsnelheid site  wat ongelukkig gekozen.
> Toen ik de site voor de eerste keer bekeek had ik de indruk dat ik kon
> kiezen uit een laag met NWB data en een laag met OSM data. Beide met
> een overlay van snelheden.
>
> Om, omdat OSM achtergrond en NWB op een(1) laag in openlayers staat,
> gelijk maar aan te nemen dat beide databases zijn samengevoegd is wat
> krap door de bocht. Er staat een verwijzing op de site naar
> openstreetmap (ik zou een llink naar .org een een link naar de license
> [...]
Het doet er volgens mij niet eens toe of je vanuit twee databases 1 tile
genereert. Strikt gezien maakt het feit dat er OSM data in een tile zit
de hele tile CC-by-SA. Zover ik het kan beoordelen bedoeld Stefan dat
ook en vind hij dus dat je de NWB data in de tile mag overnemen.

> Wat er nu gebeurt is misschien in strijd met de
> letter van de licentie, maar vanaf de zijlijn gezien was de intentie
> om het goed te doen er wel. Ook gezien de reactie van Dirk Bussche had
> er met een telefoontje waarschijnlijk al een hoop veranderd kunnen
> worden.

Mee eens. Daarom schreef ik ook dat ik het prima vond als hij de boel
pas bij de volgende update corrigeert.

> Om nu (in het weekend, terwijl RWS niet kan reageren) te gaan roepen
> "Ze" hebben OSM en het NWB samangevoegd zonder aan onze licentie te
> voldoen, 'wij' gaan het NWB kapen (zo komt het op mij namelijk over)
> vind ik zeer onverstandig.

Mee eens. Laten we even wachten met acties tot duidelijk wordt wat het
standpunt van RWS hierin is.

> Als je een dergelijke situatie tegenkomt, lijkt mij de volgende
> werkwijze redelijk:
> - Meld hier op de lijst dat je een mogelijk probleem geconstateerd
> hebt, en dat je contact op gaat nemen met de betreffende organisatie.
> - Als de verantwoordelijke personen niet aanwezig zijn, geef dan een
> redelijk e termijn om te reageren.
> - Als er dan nog niet wordt gereageerd, ga dan roepen/ schreeuwen/
> dreigen/ de OSMF inschakelen.

Goed idee, wellicht handig om dit op de wiki te zetten.

> Misbruik van onze data vind ik niet acceptabel en we moeten zeker
> mensen hebben die bovenop dit soort zaken zitten. Maar in dit geval
> denk ik dat we een hoop goede wil zijn verloren bij een (in geo-land
> niet onbelangrijke) organisatie, waar we met een paar telefoontjes tot
> een goede oplossing hadden kunnen komen.

Mijns inziens is er feitelijk nog niks gebeurd, behalve een discussie
hier op onze eigen mailinglijst over de constatering en wat hiermee te
doen. Wij (OSM) bestaan uit een boel mensen die niet allemaal hetzelfde
reageren. De één is feller dan de ander, laten we elkaar die ruimte
geven. Zolang het niet persoonlijk wordt is er niks aan de hand.

Dit soort discussies geven ook een signaal dat OSM de ogen en oren open
heeft en, ondanks dat het een vrijwilligers organisatie is, toch
aanspraak maakt op zijn rechten. Met zo'n signaal is in mijn optiek niks
mis.

> Als de data op maximumsnelheden trouwens maatgevend is voor de
> kwaliteit van het NWB, dan vraag ik me af of we dat wel zo graag
> willen hebben. Ik zie bij mij in de omgeving al een flink aantal
> storende fouten.

Ach, de meeste mensen waren ook erg blij met de AND data ondanks dat die
  op veel plekken naar schatting zo'n 5-6 jaar achter liep en dus heel
veel fouten bevatte. Als de NWB en maxspeeds data aan OSM toegevoegd kan
worden is dat ongetwijfeld een vooruitgang én je hoeft niet bang te zijn
dat niks meer valt te mappen ;-)