[OSM-talk-nl] maximumsnelheden.nl

Stefan de Konink stefan at konink.de
Sat May 16 16:48:04 UTC 2009

René Affourtit wrote:
> Om, omdat OSM achtergrond en NWB op een(1) laag in openlayers staat,
> gelijk maar aan te nemen dat beide databases zijn samengevoegd is wat
> krap door de bocht. Er staat een verwijzing op de site naar
> openstreetmap (ik zou een llink naar .org een een link naar de license
> info verwachten). Wat er nu gebeurt is misschien in strijd met de
> letter van de licentie, maar vanaf de zijlijn gezien was de intentie
> om het goed te doen er wel. Ook gezien de reactie van Dirk Bussche had
> er met een telefoontje waarschijnlijk al een hoop veranderd kunnen
> worden.

Tot Freek mij wees op het feit dat de achtergrond van de NWB set een OSM
achtergrond was, had ik het niet eens door. Hoe moet de gemiddelde
bezoeker van de website dit opvatten als er een keuze is:

"Achtergrond - NWB"
"OpenStreetMap (mapnik)"

Dirk is zeker niet meneer Onwil, verre van dat. En dat telefoontje is er
ook al een keer geweest, zoals aangegeven ik heb vrijdag zelfs gebeld.
Ik denk dat niemand z'n bedoeling is om met OSM data een publiek
platform te creeeren om gesloten data weer te geven. Als iemand er op
*dit* punt anders over denkt, gaarne opstaan.

> Om nu (in het weekend, terwijl RWS niet kan reageren) te gaan roepen
> "Ze" hebben OSM en het NWB samangevoegd zonder aan onze licentie te
> voldoen, 'wij' gaan het NWB kapen (zo komt het op mij namelijk over)
> vind ik zeer onverstandig.

Het volgende is het enige wat RWS over het NWB publiek kwijt wil
(November 2008).

"Geachte heer de Konink,

In onze administratie staat u als particulier te boek.
Aan particulieren mogen we het NWB niet uitleveren.

Alleen als we hiervoor opdracht krijgen van een overheidsinstelling die
een contract met ons heeft mogen we het uitleveren.

Ik hoop u hierbij voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,"

> Als je een dergelijke situatie tegenkomt, lijkt mij de volgende
> werkwijze redelijk:
> - Meld hier op de lijst dat je een mogelijk probleem geconstateerd
> hebt, en dat je contact op gaat nemen met de betreffende organisatie.
> - Als de verantwoordelijke personen niet aanwezig zijn, geef dan een
> redelijk e termijn om te reageren.
> - Als er dan nog niet wordt gereageerd, ga dan roepen/ schreeuwen/
> dreigen/ de OSMF inschakelen.

OSMF is geen eigenaar van OSM data, sterker nog Freek zal in NL sterker
staan dan de OSMF omdat het zijn werk is geweest. Daarbij, wij werden
van het tegenovergestelde beschuldigd (of AND werd dat).

> Misbruik van onze data vind ik niet acceptabel en we moeten zeker
> mensen hebben die bovenop dit soort zaken zitten. Maar in dit geval
> denk ik dat we een hoop goede wil zijn verloren bij een (in geo-land
> niet onbelangrijke) organisatie, waar we met een paar telefoontjes tot
> een goede oplossing hadden kunnen komen.

Heb je het hier nu over RWS?

> Als de data op maximumsnelheden trouwens maatgevend is voor de
> kwaliteit van het NWB, dan vraag ik me af of we dat wel zo graag
> willen hebben. Ik zie bij mij in de omgeving al een flink aantal
> storende fouten.

De maxspeed is statistisch relevanter dan rucklichlos overal 100 en 50
op zetten, dus ondanks dat de data slechter zou zijn, zou het ons een
boel werk schelen, en ik verwacht dan ook dat het met het werk van
Lennart een mooier kaartje kan opleveren, zeker als we daar een
dynamische laag van maken.

Stefan