[OSM-talk-nl] maximumsnelheden.nl

Stefan de Konink stefan at konink.de
Sat May 16 22:44:44 UTC 2009

Hoi Dirk,

Dirk Bussche wrote:
> 1. Ik krijg de indruk dat de heftige reacties die ik hier krijg niets te maken
> hebben met de juridische discussie en ook niet met de maximumsnelhedensite zelf,
> maar het feit dat jullie (net zoals ik) teleurgesteld zijn in rijkswaterstaat
> omdat het vrijgeven van het NWB zo lang duurt.

Jij hebt iets wat waar wij allang om zeuren. En doet nu iets wat wij ook
graag zouden willen doen. Dus je zit op gouden eieren.

> Aub benoem dat dan ook als dusdanig anders krijgen andere ontwikkelaars van
> geo-applicaties die dit lezen het gevoel dat ze OSM niet mogen gebruiken als
> in die applicatie ook data van derden (die ze natuurlijk niet onder cc-by-sa
> kunnen vrijgeven) gebruiken. En deze indruk is pertinent niet waar:

Het hele lagen verhaal maakt het zo 'interessant'. De vraag is of een
printje (op dode bomen) opeens CC zou worden of dat een TV programma met
OSM er in CC zou worden. Het hele licentie volk heeft ooit een keer 'ja'
gezegd. In mijn en zo te horen Freeks opinie (en ik heb Arnoud er ook al
eens overgehoord) PD voor feitelijk materiaal is wellicht nog veel
beter. Maar daar krijg je waarschijnlijk helemaal een bak met
Falk/Navteq/Teleatlas juristen mee op je stoep.

> 2. met maximumsnelheden.info doen wij precies wat volgens de
> Attribution-ShareAlike is toegestaan.

> Als de meerderheid dit anders ziet dan zullen wij er maar gewoon 2
> sets tiles van maken - maar gezien het enige effect een iets langzamere
> applicatie met precies hetzelfde kaartbeeld is: wat schiet je ermee op
voor OSM?

De vraag is of de samenvoeging -onbedoeld- een nieuw werk is. Een
collage is dat. En in programma code het statische linken van een binary
ook. Maar zoals eerder al een keer door Ante was aangegeven, laat iemand
eens een keer van mij part op de wiki zetten wat betreft met het
renderen van tiles of WMS server wel kan met OSM data.

Iets als dit zou wel mooi staan;

Wat is de maximumsnelhedenkaart?

De database wordt gevisualiseerd tot een kaart op basis van het NWB, dat
alle wegen van Nederland bevat, en OpenStreetMap dat overige
geografische eigenschappen van de kaart weergeeft. OpenStreetMap is
gelicenseerd onder de CC-BY-SA licentie, en kan onder deze voorwaarden
worden hergebruikt.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Common_licence_interpretations#I_created_a_layer_on_top_of_an_OSM_map._What_do_I_have_to_put_under_your_license.3F

> b) als de OSM-data zelf gewijzigt of aangevuld wordt voor of door de applicatie
> moeten de wijzigingen zelf onder een met cc-by-sa compatibele licentie
> gepubliceerd worden. Als het om wijzigingen van algemeen belang (zoals
> aanvullingen of correctie van fouten) gaat is de meest zinvolle weg om hieraan
> te voldoen deze edits gewoon direct in OSM voor te nemen.

Is 'weglaten' ook wijzigen zal de volgende vraag zijn... mag ook
beantwoord worden.

> c) als door de applicatie, bovenop de OSM-laag, nieuwe data gegenereert wordt
> welke niet op OSM is gebaseerd, bestaat welliswaar geen juridiche verplichting
> maar wel een morele verwachting van de community deze voor zover mogelijk en
> zinvol ook openbaar beschikbaar te maken.

Interessante visie.

> Ik besef dat deze voorstel dwars ligt op de nieuwe licentie, maar ik wil toch
> vragen deze discussie te scheiden daarvan.
>
> 4. O ja, het proces van levering van de snelheidsdata aan OSM gaat wat mij
> betreft gewoon door, dat hadden wij al voor deze rel afgesproken. Maar besef wel
> dat dit enkele weken kan duren, zoiets krijg je niet op een zondagnacht voor
> elkaar.

Zijn wat jou betreft de Feature nummers van het NWB ook 'beschermd'?

Stefan