[OSM-talk-nl] nlr webservices

Milo van der Linden milo at opengeo.nl
Mon May 18 08:31:58 UTC 2009

Zoals al eerder besproken zijn er via het geo data service center van
het nlr (nationaal lucht- en ruimtevaartlaboratorium)

een 3-tal zeer interessante wms services beschikbaar:

http://gdsc.nlr.nl/gdsc/data/wms

1- ASTER satelliet beelden 15m resolutie
2- Luchtfoto's 1m resolutie van Nederland 2006 (Eurosense dkln)
3- Luchtfoto's 1m resolutie van Nederland 2005 (Aerodata)

Dankzij wat hulp uit de GIS hoek is er duidelijkheid gekomen omtrent de
licenties voor deze diensten:

eula's:
1- http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/nl/deed.en
2-
http://gdsc.nlr.nl/gdsc/sites/default/files/GebruiksrechtovereenkomstDKLN2006.pdf
3- http://gdsc.nlr.nl/gdsc/data/wms/gdsc_nlr_nl_lufo2005/eula

Het lijkt er dus op dat de ASTER beelden probleemloos door OpenStreetMap
kunnen worden gebruikt, de 15 resolutie is al 2x beter dan de
OpenAerialMap, wellicht interessant dus voor o.a. de openfietskaart

Voor wat we met de 1m foto's zouden kunnen wil ik graag dat jullie even
meekijken, ik denk dat we worden beperkt door licenties en deze twee
schitterende diensten helaas links (of rechts) naast ons neer moeten leggen.