[OSM-talk-nl] bridleway of Track

Lennard ldp at xs4all.nl
Mon Nov 2 11:46:01 UTC 2009

Rik de Landloper wrote:
> fiets/wandel/paard) bordjes. Dit is althans de 'enge' uitleg. De 'brede'
> uitleg is dat alle wegen paden die langer dan 10 jaar (?) zijn
> opengesteld
> door de eigenaar zonder dat de eigenaar openstelling bestrijdt (bordjes
> eigen weg, verboden toegang ed) openbare wegen zijn en daarmee

Zoals ik hier vorige week al een keer opmerkte: je moet de begrippen
openbare en publieke weg niet door elkaar halen.

De regeling die jij noemt bestaat formeel inderdaad, maar houdt niets
meer in dat een eigenaar die zijn weg meer dan 10 jaar onafgebroken
opengesteld heeft voor het verkeer, deze die weg niet zondermeer kan
onttrekken aan het verkeer. Daar moet dan een verzoek voor worden gedaan
bij de gemeente.

Zo'n weg is daarmee nog steeds een private weg, maar heeft wel
definitief een openbaar karakter verkregen. Vergis je echter niet, ook
wegen die we meestal als prive zien, zijn volgens de wegenverkeerswet
een openbare weg. Hieronder vallen ook veel parkeerterreinen bij
bedrijven en winkels, en parkeergarages, zelfs als er een slagboom/hek is.

De enige uitzondering is, als dat hek niet zomaar voor iedereen
opengaat, maar je een specifieke toegangspas hebt, of je aanmeldt bij de
portier van een bedrijf, die jou vervolgens screened. Als er een hek is
maar dat gaat altijd open zo gauw je een parkeerkaartje hebt getrokken
uit de automaat, dan is het een openbare weg (in de zin van de WVW). Er
moet dus een deurbeleid zijn.

> bicycle,foot,horse=permissive. Nog even ten overvloede bordjes als
> 'opengesteld' of 'vrij wandelen' duiden er alleen op dat een eigenaar
> toestemming heeft gegeven (foot=permissive) niet dat het een openbare

Inderdaad, dat is permissive in OSM. Overigens houdt een bordje 'eigen
weg' niets meer in dan een eigendomsaanduiding, en kun je er geen
toegangsbeleid uit aflezen, hoezeer de eigenaar dat misschien ook
veronderstelt. Voor de toegang heb je bv een bord C1 (rond, wit, rode
rand). Die geldt dan niet voor voetgangers, dus als je alle verkeer wilt
weren, is er nog een bijkomend bord C16 nodig (zelfde bord als C1, maar
dan met een extra voetgangerssymbool erop). Dit is dan, weer in de zin
van de WVW, een afsluiting.

Daarnaast wordt er vaak gebruikgemaakt van het bekende bordje Verboden
toegang voor onbevoegden (art. 469 WvSr). Dat bordje op zich betekent
niets bijzonders, maar de plaatser geeft je expliciet aan dat hij niet
wil dat je er komt als je er niets te zoeken hebt. Zonder dat bordje
geldt dat artikel net zo goed.

> weg is. Een openbare weg staat ofwel in een wegregister van een overheid
> (wandelpaden/wegen vrijwel niet dus) of is via verjaring (dacht 10 jaar,
> maar kan ook langer zijn) ontstaan.

Het wegregister van een bepaalde overheid geeft een overzicht van
publieke wegen.

--
Lennard