[OSM-talk-nl] bridleway of Track

Rik de Landloper rik at the-quickest.com
Mon Nov 2 12:43:15 UTC 2009

On Mon, 02 Nov 2009 12:46 +0100, "Lennard" <ldp at xs4all.nl> wrote:

> Zoals ik hier vorige week al een keer opmerkte: je moet de begrippen
> openbare en publieke weg niet door elkaar halen.
Sorry Lennard, ik zie niet zo gauw welke posting je bedoelt. Ik ben
benieuwd wat jij met 'publieke weg' bedoelt, is voor mij een volkomen
onbekende term. In mijn beleving ken ik alleen openbare wegen/ruimte en
private wegen/ruimte. Daar zit in principe niks tussen. Maar openbare
wegen/ruimte kan wel degelijk privaat bezit van iemand zijn.

> De regeling die jij noemt bestaat formeel inderdaad, maar houdt niets
> meer in dat een eigenaar die zijn weg meer dan 10 jaar onafgebroken
> opengesteld heeft voor het verkeer
Ik kwam er net (weer) achter dat de termijn 30 jaar is:
http://www.nemoland.org/handleiding.html 10 jaar is de termijn
voor paden/wegen die onderhouden worden door overheden.
Opengestelde paden/wegen in gebieden van sbb,defensie ed zijn dus
al vrij snel openbaar.

>, deze die weg niet zondermeer kan onttrekken aan het verkeer. Daar
>moet dan een verzoek voor worden gedaan bij de gemeente.

Ik weet niet helemaal welk punt je hier wilt maken. Maar een weg/pad die
30 jaar is opengesteld geweeest verandert daarmee automatisch van prive
naar openbaar. Vervolgens hoort de wegenbeheerder deze openbare weg/pad
in zijn register op te nemen. Het feit dat de wegenbeheerder dit met
onverharde paden/wegen consequent 'vergeet' maakt pad/weg niet minder
openbaar. Probleem blijft echter hoe kom je erachter dat een pad/weg 30
jaar opengesteld is als het niet in een register staat ? Antwoord: zelf
een openbaar register maken/onderhouden ?!

> Zo'n weg is daarmee nog steeds een private weg, maar heeft wel
> definitief een openbaar karakter verkregen. Vergis je echter niet,
> ook wegen die we meestal als prive zien, zijn volgens de
> wegenverkeerswet een openbare weg. Hieronder vallen ook veel
> parkeerterreinen bij bedrijven en winkels, en parkeergarages, zelfs
> als er een slagboom/hek is.

Mee eens. Maar ik vermoed dat de voorbeelden die jij noemt ook al gauw
in wegenregisters worden opgenomen en daarmee 'openbaar' worden. Voor
onverharde wegen/paden geldt vrijwel per definitie dat deze niet (meer)
in registers worden opgenomen en dat de 'openbaarheid' dus in de
praktijk niet valt vast te stellen. Uit de gesprekken die ik met
beheerders van wandelwegen/-paden heb gemaakt maak ik ook op dat men
bewust probeert te voorkomen dat paden/wegen openbaar worden. Men wil
vrij zijn om toegang weer af te sluiten.

> Inderdaad, dat is permissive in OSM. Overigens houdt een bordje 'eigen
> weg' niets meer in dan een eigendomsaanduiding, en kun je er geen
> toegangsbeleid uit aflezen, hoezeer de eigenaar dat misschien ook
> veronderstelt.

Inderdaad, zonder nadere aanwijzingen mag je hier nog steeds gewoon
gebruik van maken. Maar een jurist van staatsbosbeheer heeft me laatst
uitgelegd dat het bordje 'eigen weg' afdoende verhindert dat een private
weg een openbare weg wordt. Als je dit bord tegenkomt, weet je zeker dat
je nooit foot=yes mag taggen, hooguit foot=permissive.

> Voor de toegang heb je bv een bord C1 (rond, wit, rode rand). Die
> geldt dan niet voor voetgangers, dus als je alle verkeer wilt weren,
> is er nog een bijkomend bord C16 nodig (zelfde bord als C1, maar dan
> met een extra voetgangerssymbool erop). Dit is dan, weer in de zin van
> de WVW, een afsluiting.

In principe heb je gelijk. Maar dat betekent niet dat alle paden/wegen
zonder nadere aanduidingen automatisch openbaar zijn en daarmee
foot=yes. In de eerste plaats moet je dan nog weten of ze in een
wegenregister staan ofwel al langer dan 10/30 jaar opengesteld. In de
tweede plaats kan de eigenaar ook anders dan met borden aangeven dat
paden/wegen (voor bepaald gebruik) niet zijn opengesteld, bv met hekken.

> Daarnaast wordt er vaak gebruikgemaakt van het bekende bordje Verboden
> toegang voor onbevoegden (art. 469 WvSr). Dat bordje op zich betekent
> niets bijzonders, maar de plaatser geeft je expliciet aan dat hij niet
> wil dat je er komt als je er niets te zoeken hebt. Zonder dat bordje
> geldt dat artikel net zo goed.

Hier ben ik het niet (helemaal) mee eens. Als er op geen enkele manier
(bordjes of obstakels) mij wordt duidelijk gemaakt dat ik ergens niet
gewenst ben, is een weg/pad opengesteld en na 10/30 jaar openbaar. Als
er wel bordjes of obstakels staan die mij duidelijk maken een pad/weg
niet is opengesteld geldt art. 469. Of een bordje het officiele
'verboden toegang' bordje is of wat anders doet inderdaad niet ter zake.