[OSM-talk-nl] intransparantie m.b.t. rechtmatigheid geimporteerde data

Martijn van Exel mvexel at gmail.com
Tue Nov 24 09:13:05 UTC 2009

2009/11/24 Roeland Douma <unix at rullzer.com>:

> http://blog.openstreetmap.nl/index.php/2009/03/02/een-mirror-en-nieuwe-data

> is

> Probleem is vooral dat de hoogte in 3dShapes wat te wensen overlaat.
>
> * Tussen twee huizen kan zomaar >3 meter hoogte verschil zitten. Terwijl
> het toch vrijwel identieke huizen zijn (voor mijn niet-timmermans oog dan)
> * Hoogtes zijn relatief ten opzichte van het NAP niet ten opzichte van de
> grond. En daar we geen "mooi" hoogte bestand hebben daarvoor is het erg
> lastig hoogte gokken.
>
> --Roeland

Wat het eerste punt betreft: er zitten rare dingen in, maar het is nog
altijd veel beter dan niks. In de AND-data zaten ook *veel* 'rare
dingen'.
Punt twee: we kunnen daar SRTM voor gebruiken. Perfect is het niet,
maar voor Nederland redelijk geschikt. De resolutie is 45m.
Voor meer detail zouden we AHN moeten nemen, maar ik zie niet zo gauw
gebeuren dat dat wordt vrijgegeven.
Martijn

martijn van exel
http://schaaltreinen.nl/