[OSM-talk-nl] wandeling op terschelling en taggingsprobleempjes

Rik de Landloper rik at the-quickest.com
Fri Oct 2 14:16:49 BST 2009

Hallo,

Ik was twee jaar geleden ook al ingeschreven op deze lijst, maar zag dat
ik er vanaf gehaald waarschijnlijk vanwege non-activiteit. Ik ben zo
vrij geweest mijzelf weer in te schrijven en neem mij voor dit keer wel
aktief te gaan worden. Ik heb de afgelopen weken een klein
diepteinvesterinkje gedaan om mijn gereedschappen voor OSM een beetje op
orde te krijgen. Het rammelt allemaal nog wel behoorlijk, maar ik heb
ondertussen wat ervaringen opgedaan en het lijkt me zowaar zonder al
teveel 'gedoe' te lukken.

Ik wil mijn oude plan/idee om mijn wandelpassie te combineren met OSM-
werk de komende tijd weer oppakken. Het idee is om me te beperken tot
het taggen van recreatieve wegen en paden, die voor de avontuurlijke
wandelaar interessant (kunnen) zijn. Ik had hier twee jaar geleden al
eens opzetje hiervoor gemaakt in de wiki, die ik met mijn eigen
ervaringen verder wil gaan aanvullen/aanpassen:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Recreatieve_paden_wegen

Afgelopen week ben ik een paar dagen op Terschelling geweest waar ik al
wat paden heb getagd. Ik had mijn Asus EEE bij me en heb in mijn tentje
in JOSM de door mij gelopen paden en tracks aangebracht. Het werken met
JOSM op de EEE vond ik verbazend eenvoudig gaan. Maar ik had wel wat
moeite met het vinden van de juiste tags, temeer omdat ik een
internetverbinding mistte om de wiki te kunnen raadplegen. Gisteren heb
ik thuis de zaak afgemaakt en geupload naar OSM. De resultaten van de
wandeling staan op mijn website:
http://www.landloper.org/2008/10/taggingprobleempjes-op-terschelling.html
Ook heb ik een artikeltje gemaakt over een aantal taggingproblemen die
ik tegen kwam:
http://www.landloper.org/2009/10/taggingsprobleempjes-op-terschelling.html

Ik ben zo vrij geweest om een aantal onverharde wegen die als
highway=tertiary waren ingetekend om te zetten naar highway=track. Dit
waren of wegen die niet toegankelijk waren voor gemotoriseerd verkeer of
doodliepen op een plek zonder bebouwing. Het lijkt me dat een tertiary
road toch in ieder geval ergens heen moet gaan. Verder kwam ik een
duidelijk track tegen die was afgezet met een schapenhek terwijl volgens
de bordjes van Staatsbosbeheer sprake is van 'Vrij wandelen'. Ik heb het
betreffende track toch ingetekend, omdat ik denk dat dit hek niet
bedoeld is om wandelaars tegen te houden, maar geiten binnen.

Ik hoor graag als er opmerkingen zijn over mijn tagging-methodes.

Vriendelijke groet, Rik