[OSM-talk-nl] Amsterdam en Amsterdam Noord

Paul Berendsen paulbe at xs4all.nl
Sun Sep 13 22:29:55 UTC 2009

De gemeente Amsterdam bestaat uit 2 delen:

Een gedeelte aan weerszijden van het IJ, dat is de woonplaats "Amsterdam"
(dit gedeelte komt overeen met de nieuwe stadsdelen Centrum, West,
Nieuw-West, Zuid, Oost en Noord).

Het andere gedeelte ligt ten zuidoosten hiervan en wordt van de woonplaats
Amsterdam gescheiden door de woonplaatsen Duivendrecht (deel van de gem.
Ouder-Amstel) en Diemen (de gemeente Diemen).
Dit gedeelte is de woonplaats "Amsterdam Zuidoost" (overeenkomend met het
stadsdeel Zuidoost).

Er liggen binnen de gemeente Amsterdam dorpen die door de gemeente als
dorp worden aangeduid en een "officiƫle" (gekozen) dorpsraad hebben, maar
niet als woonplaats gelden :
* in Amsterdam (Noord) : Durgerdam, Holysloot, Ransdorp, Schellingwoude en
Zunderdorp,
* in Amsterdam (Nieuw-West): Sloten en Oud-Osdorp,
* in Amsterdam Zuidoost: Driemond.

Er zijn enkele straten waar om verwarring te voorkomen met andere straten
binnen de gemeente A., de dorpsnaam is toegevoegd in de straatnaam. Zo is
er de straatnaam "Dorpsstraat Holysloot" en de straatnaam
"Zandpad-Driemond". De straten zijn echter gelegen in de woonplaatsen
"Amsterdam" en "Amsterdam Zuidoost".

zie verder :
"Landelijk Noord" op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Landelijk_Noord
Gemeente Amsterdam, Straatnamenboek: