[OSM-talk-nl] huisnummers, meer dan slechts een paar

Lennard ldp at xs4all.nl
Mon Sep 14 09:35:53 BST 2009

Rejo Zenger wrote:

> Ja, dat heb ik niet goed gelezen. De reden wordt er ook genoemd:

Het is ook gisteravond laat pas aangepast door de makers van het schema,
nadat ik ze een vraag hierover had gesteld. :)

> I know. Maar het ding is, is het handiger om dat nu meteen goed te doen
> met de hand (en dus waarschijnlijk een shitload meer werk), willen we
> het even laten bij de eerste helft van de Karlsruhe schema, of willen we
> onze eigen schema?
>
> Ik ben voorstander van een van de eerste twee.

Zoals de wikipagina ook vermeld, blijven veel mappers bij addr:street op
nodes, naar ik zelf vermoed omdat die relatie veel werk is. Ik blijf er
zelf voorlopig ook bij, omdat het veel sneller werken is. Ik voorzie dat
er uiteindelijk wel tools komen om zowel die relatie veel makkelijker en
sneller in te voeren, als om bestaande huisnummerdata voor een bepaalde
weg met enkele klikken om te vormen naar die relatie.

Een eigen schema lijkt me gezien de huidige proliferatie van het
Karlsruheschema niet reëel.

> Dat probleem is er inderdaad al.

Op het moment dat de weg nog niet opgesplitst is, is het relatief
makkelijk om handmatig de relatie te maken. Een editor kan bij het later
opslitsen ook direct de relatie aanpassen om beide resulterende ways in
de relatie te zetten. Andersom, als de weg al opgesplitst is voordat je
de huisnummerdata gaat invoeren, is het veel meer werk om de relatie
netjes in te voeren.

--
Lennard