[OSM-talk-nl] huisnummers controle

Rejo Zenger osm-talk-nl at subs.krikkit.nl
Thu Sep 24 21:02:24 BST 2009

++ 24/09/09 15:47 +0200 - Floris Looijesteijn:
>beste mede huisnummer invoerders,
>
>deze tool is recent op het forum gepost, erg handig:
>
>http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=addresses&lon=4.88371&lat=52.37944&zoom=17
[...]

Met betrekking tot deze tool:

 - Ligt het aan mij of is het vastleggen van de interpolatie op een een
   way met op de ene node een "2" en op de andere node een "4" als
   huisnummer inderdaad gewoon handig? Bovenstaande tool zegt dat
   interpolatie overbodig is.

   Ik vind van niet, omdat je op die manier kunt zien dat er geen "3"
   is. Je zou kunnen zeggen dat je dan die way niet nodig hebt, maar ook
   dan zou er nog in theorie een missende node met huisnummer "3" tussen
   kunnen zitten.

   Wat denkt u?

 - Kan iemand mij uitleggen waarop deze tool een "endpoint wrong format"
   fout geeft op onder meer way #25071050? Ik krijg het in principe op
   elke building waar ik een range van huisnummers heb gezet.

 - De tool kent "alphabetic" niet als valide waarde voor
   addr:interpolation".

Verder heb ik nog wat dingen waar ik niet helemaal weet wat ik er mee
moet... belangrijkste:

 - Iemand op IRC zei me dat een huisnummer aan een building=yes hangt,
   niet aan een amenity=building_entrance. In de praktijk werkt dat niet
   voor mij. Zie bijvoorbeeld way 41430506. Dat is een flat. Aan de
   oostzijde van de noordgevel zit een ingang met nummers 237-399 (zie
   node 506743591), westelijk zit nummer 401 (zie node 506743593) en aan
   de westgevel zit nog een ingang voor nummers 237-399.

   Op basis van de uitgangspunt zou je het hele gebouw 237-401 als
   nummers toe kunnen kennen, in combinatie met drie entrees. Ik vind
   dat niet netjes, want de grote serie nummers zijn via twee, maar niet
   de derde ingang te bereiken. Omgedraaid is nummer 401 niet via die
   twee grotere ingangen te bereiken. Twee losse (maar gestapelde?)
   gebouwen zijn het eigenlijk ook niet. U begrijpt mijn probleem denk
   ik...

   Wat doen jullie hier?

Die huisnummers invoeren is veel werk, maar anders dan ik vooraf gedacht
had. Het zijn uiteraard ook wel veel straten en huisnummers, maar de
variatie, inconsequenties en gekke situaties zijn de voornaamste
factoren voor de omvang van deze klus.

--
Rejo Zenger . <rejo at zenger.nl> . 0x21DBEFD4 . <https://rejo.zenger.nl>
GPG encrypted e-mail prefered.