[OSM-talk-nl] Sporen in NL

Ben Laenen benlaenen at gmail.com
Mon Apr 19 10:36:12 UTC 2010

Cartinus wrote:

> Ik zag vanochtend tussen Maarssen en Breukelen twee ways voor vier sporen.
>  Op de westelijke way zit een een relatie voor de stoptrein en op de
>  oostelijke way zitten relaties voor de IC's.
>
> De logica ervan kan ik niet helemaal volgen. M.i. gebruik je of 1 way met
>  een tracks=4 tag of 4 ways, zodat je de relaties op de sporen kunt leggen
>  waar de treinen werkelijk rijden: stoptreinen op de middelste sporen, IC's
>  op de buitenste (meestal op dat traject).

In België is het grootste deel van het land zo gemapt dat twee sporen als één
way worden teruggebracht (op enkele plekken is er wel meer detail zodat één
way = één spoor). Maar eigenlijk worden de "spoorlijnen" gemapt als één way.
En één spoorlijn kan twee sporen bevatten, en niet meer. Dus als tussen
Antwerpen en Brussel vier sporen lopen, dan zijn dat twee spoorlijnen (in
België krijgen spoorlijnen nummers, in dit geval zijn dat L25 en L27). Tussen
Brussel en Leuven liggen ook vier sporen, maar in OSM zijn dat drie ways. De
reden daar is dat de middenste twee een spoorlijn zijn (L36N) en de buitentste
twee ook één (L36). Dus in feite wordt een spoorlijn gezien als een gewone weg
die ook meerdere rijstroken kan hebben, maar die we ook niet afzonderlijke
ways geven. Misschien spelen er gelijkaardige argumenten mee in Nederland?

Maar ik ga er ook mee akkoord dat in de beste situatie één way één spoor
voorstelt. Maar daarvoor heb je dus zeer gedetailleerde informatie nodig en
die is ook niet altijd direct voorhanden. En de sporen zelf zijn ook nogal
moeilijk te mappen met een gps :-)

Ben