[OSM-talk-nl] Schaeferbrug aangepast door mvexel

Martijn van Exel m at rtijn.org
Fri Aug 20 11:04:28 UTC 2010

Ja, ter verduidelijking: toen ik net op OSM keek zag ik dat de
Schaeferbrug weg was. Mijn eerste reactie was: dat klopt niet, ik weet
dat daar een brug is. Toen ging het me dagen: het middendeel van die
brug is tijdelijk verwijderd voor Sail! De kaart klopt dus met de
werkelijkheid van nu. Gaaf! OSM heeft het weer voor elkaar!

Maar...er is in de kaart geen enkele zichtbare verwijzing naar de
werkelijkheid die normaalgesproken geldt. Wat mij betreft moet de
kaart de actuele werkelijkheid weergeven, dat is de kracht van OSM,
maar als die werkelijkheid zeer vergankelijk is moet je wel goed
nadenken hoe je die wil weergeven, zodat de kaart bruikbaar is voor
een brede doelgroep. Mensen kijken niet uitsluitend op een kaart om te
zien hoe het er vandaag bij ligt. Daar komt bij dat de brug nog steeds
als herkenningspunt in het stedelijk landschap zichtbaar is, omdat
alleen het middelste deel verwijderd is.

Vandaar dat ik ervoor gekozen heb om de brug van een aangepaste name
te voorzien: "Jan Schaeferbrug (closed during SAIL 2010)" en een
access=no. Suum cuique.

martijn van exel +++ m at rtijn.org
laziness - impatience - hubris
http://schaaltreinen.nl/