[OSM-talk-nl] Licentie - update

Henk Hoff toffehoff at gmail.com
Wed Dec 8 00:28:49 UTC 2010

Met alle respect. Dit is een proces wat jaaaaren heeft geduurd. Er zijn
verschillende polls geweest, die allemaal eenzelfde teneur lieten zien. En
elke keer zijn er weer mensen die wel ergens commentaar op hebben. Kortom,
wanneer je wacht tot iedereen tevreden is .... tsja ....

De nieuwe licentie is in de geest hetzelfde als de huidige, echter beter
afgestemd op databases (dat wat OSM eigenlijk is). We vragen niet compleet
iets anders. Kijk eventueel eens op
http://www.osmfoundation.org/wiki/License/We_Are_Changing_The_License

Daarnaast, de wijziging in de CT waar we nu aan werken is op basis van
reacties uit de community.

Trouwens, we stellen de community al maanden de gelegenheid om vrijwillig
aan te melden voor de CT. Hoe "meteen de keuze stellen". We zijn erg coulant
in mijn beleving. Een wijziging van de gebruiksvoorwaarden bij bv ITunes,
moet je direct accepteren anders kun je niet verder. Wij geven mensen de
mogelijkheid om te kiezen. Wanneer je niet akkoord gaat, wordt je er nog
niet direct uit gegooid.
De komende stap is alleen dat je we je nu om een antwoord gaan vragen. Is
het ja of nee. Dat je eruit geschopt wordt is nog niet aan de orde. Dat is
een mogelijke latere stap.

Die drempel waarom je vraagt is niet hard aan te geven. Het gaat om een
combinatie van aantallen gebruikers en hoeveelheid data. Het is ons niet te
doen om het project te killen, maar om het vooruit te brengen. Een juiste
licentie is daarvoor noodzakelijk.

Laten we nu niet blind gaat staren op alle mogelijke scenario's waarom iets
fout kan gaan. Het is net als op een fiets. Op het moment dat je geobsedeerd
naar een boom zit te kijken, dan rijd je er tegen aan. We hebben binnen de
werkgroep legio scenario's besproken en bekeken hoe we alle mogelijke
problemen kunnen tackelen.

Mijn vraag terug zou zijn: wat weerhoud je op dit moment inhoudelijk?

Mvg,
Henk