[OSM-talk-nl] Licentie - update

Frank Steggink steggink at steggink.org
Wed Dec 8 21:38:37 GMT 2010

Zoals de vlag er nu bij hangt, is de OSMF bezig om een massale fork te
regelen. Dit is al geregeld door "dissidenten" op talk genoemd ;)

Maar, reëel gesproken, wat blijft er over van de rest van OSM, als de
organisatie die OSM faciliteert zich afscheidt, zelfs met behoud van de
naam (aannemende dat deze nu door de OSMF wordt geregistreerd). Wat er
overblijft, ofwel de huidige forkers, zijn losse splintergroeperingen,
die elkaar binnen de kortste keren de tent uit gaan vechten, over wie nu
de "echte" OSM is. Daar wil toch geen serieuze organisatie mee praten!
En, zoals iedereen onderhand zal weten, CC biedt geen enkele legale
bescherming op feitelijke informatie, tenminste in de EU. Als de data
_legaal_ wordt "gekaapt", dan hebben ze geen enkele poot om op te staan.
Dát is waar de OSMF de ongeorganiseerde bende tegen zichzelf in
bescherming neemt!

Ik weet het, dit is slechts een van de vele manieren om het te zien,
maar ik weet wel dat als je iets in een negatief daglicht wil stellen,
dit maar al te makkelijk kan. De discussies op talk en legal laten dit
maar al te vaak zien... Een goed alternatief voor wat de OSMF onderneemt
heb ik nog niet gezien. Een PD fork zou op zich haalbaar zijn, maar wel
een ontzettend grote aderlating aan data betekenen.

Frank