[OSM-talk-nl] Nieuwe website

F. Heinen f.heinen.nl at gmail.com
Sat Jan 23 23:17:04 GMT 2010

Hoi,

Allereerst wil ik even duidelijk maken dat de site veel beter is geworden!
Dus hulde voor de mensen die hier aan gewerkt hebbem

Ik heb even wat testen gedaan op de site. Er is nog wel wat te verbeteren.
Ondernomen acties:
- Multi browser check (basis test)
- Speed test (Google Page Speed & Yslow)
- Gebruikersvriendelijkheidstest
- Kwaliteittest
- Ideeën & suggesties*

Multibrowser test*: Zie bijgaande XLS sheet.
*Speed test*: Zie bijlage Word DOC
*Gebruikersvriendelijkheidstest*
Zoals reeds gezegd, de site is een groot stuk verbeterd. Helaas moet ik wel
melden dat ik zie dat deze site door
een OSM guru (of meerdere) is gemaakt. De content is naar mijn mening niet
genoeg voor de algemene Nederlander.
Een aantal voorbeelden:
1 - Rechts boven aan (bijna het mooiste stukje site) OSM IRC. 99% van
nederland weet niet eens wat IRC is.
2 - Er is geen home knop. (Logo klikken werkt wel maar niet iedereen snapt
dat)
3 - Home pagina tekst gaat puur over wat OSM is (met typo's en rare zinnen)
3.1 Typo: "wereldwijd"
3.2 Zijn kroegen belangrijk?"....wereldwijd informatie over straten,
rivieren, grenzen, kroegen en gebieden verzameld en opgeslagen"
3.3 Wat wordt hier bedoeld te zeggen? "De kaart wordt weereldwijd aangeboden
op de officiële website openstreetmap.org <http://www.openstreetmap.org/>"
4 - Ik mis wat Ik er nu als gebruiker mee kan doen. Ik wil navigeren. Hoe
krijg ik dit op mijn navigatie/mobiel?
5 - De eerste pulldown begint met waarom wij t.o.v. de rest. IMHO zou de
nadruk moeten liggen op wat wij allemaal hebben en kunnen (en dat de rest
dan wat nadelen heeft t.o.v. ons dat mag in een hoekje voor de
geïnteresseerden)
Een pagina welke wel heel mooi is is de "Zelf kaart bewerken pagina".
Duidelijk, doelgericht, overzichtelijk en informatief.

- De kaart zou een stuk vriendelijker worden met een seemless zoom (zie
google maps)
- Hoofd menu items (wanneer kaart bekeken wordt) zou bij klikken ook de
website weer moeten openen
- Rechter kolom mag de marge tussen de secties wel kleiner. Nu lijkt het te
los en verdwijnt er te veel info van je scherm.
- Als ik een menu item klik dan verwacht ik dat ik direct de pagina zie (dus
het menu verdwijnt, zoals elk pulldown menu). Hier moet ik eerst er met de
muis af voordat ik de content zie.
- Als je de tekst naar beneden scrollt dan verdwijnt ook het menu. Beter is
het om het menu te laten staan en de content te scrollen.

*Kwaliteittest*
- Bug op Pagina onderscheidend, link "de toegankelijkheid" werkt niet.
- Voor de SEO is het niet handig dat de URLs niet veranderen.
- Voor de SEO mis ik de headertag integratie van menu items en headers.
- Voor de SEO mis ik de meta description
- Op pagina bruikbaarheid staat een link naar dezelfde pagina
- Op de pagina "de geschiedenis" staat een niet complete link. Verder moet
de "nonprofit" link een _blank link krijgen. en "doel" ook IMO.
- Op pagina Kaartmaterialen de link naar opencyclemap is niet goed (typo)
- Pagina "routeplanner" Yours moet _blank link krijgen. Idem voor alle
andere links op de pagina.
- Pagina "Nederlandse toepassingen" de link naar de beperkende voorwaarden
klopt niet.
- Pagina "Internationale toepassingen" de link naar
http://www.monopolycitystreets.com/ werkt niet
- Pagina "gebruiksvoorwaarden" de 1e SA link lijkt iMO incorrect gezien deze
gaat naar de SA 3.0 page ipv de 2.0.
- Voor SEO is frames niet echt handig. Ik ben niet 100% op de hooge hoeveel
nadeel dit nog heeft.
- Content is niet W3C valid. (CSS wel zo te zien)

*Ideeën & suggesties
*- Om de site nu helemaal geweldig te laten smoelen zou ik de headerbalk en
het overlay frame wat meer "web 2.0" maken. Ik de trend van qkoorts.osm.nl.
En e.v.t. het menu ook bijv. met het volgende effect:
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex1/ddsmoothmenu.htm. Verder zou de
overlay een "lightbox" effect kunnen krijgen (met een hele lichte
achtergrond fade) zoals hier http://visuallightbox.com/demo/
- Aan de onderkant van de overlay (in de overlay zelf) een marge van 30px
geven o.i.d., dat geeft rust. Anders wordt de pagina zo direct afgebroken
onder de tekst
- Onder de overlay ook een marge van 15px o.i.d. waar de kaart weer te zien
is. Dan weet je ook zeker dat je alle content gezien hebt en dat versterkt
het "web 2.0" gevoel dat de tekst over de kaart ligt.

*Tips
*- Alle links even met de dev toolbar in FF checken en corrigeren (onder
tools).
- Alle externe links _blank maken zodat de mensen niet van de OSM site raken
als ze ff een andere link aanklikken.

Greetz,

Frenzel

Op 19 januari 2010 11:42 schreef Stefan de Konink <stefan at konink.de> het