[OSM-talk-nl] Eenrichtingsstraten waar je in beide richtingen met de fiets in mag

Philip Homburg pch-osm-talknl at u-1.phicoh.com
Thu Jan 28 18:40:07 GMT 2010

In your letter dated Wed, 27 Jan 2010 20:30:52 +0100 you wrote:
>Uit wat zoeken blijkt dat is vastgelegd op de wiki (
>http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Bicycle#Cycle_lanes_in_oneway_motor_car_roa
>ds)
>dat het oneway=yes + cycleway=opposite zou moeten zijn, maar in de
>hierboven benoemde eenrichtingsstraten zijn vaak helemaal geen
>markeringen die er op wijzen dat er een fietspad zou zijn.
>
>Ik zou in zulke situatie eerder het volgende verwachten oneway=yes +
>bicycle:oneway=no , zoals ik al in de archiven van talk-nl tegenkwam.
>Is hierover ooit een consensus gevormd voor dit geval van
> [...]

Het probleem is dat er nog niet veel software is die ermee om kan gaan dat
er eenrichtingsverkeer is voor maar een deel van de verkeersdeelnemers.
Als die software er zou zijn, dan zou duidelijk zijn wat wel en niet werkt.

Persoonlijk zou ik alleen een cycleway taggen als ook echt sprake is van een
fietsstrook.

Dus 'bicycle:oneway=no' lijkt me in dit geval het beste.