[OSM-talk-nl] Eenrichtingsstraten waar je in beide richtingen met de fiets in mag

Andre Engels andreengels at gmail.com
Wed Jan 27 19:56:17 GMT 2010

2010/1/27 Ivo van den Maagdenberg <ivo.vdmaagdenberg at gmail.com>:
> Zijn er op deze lijst fietsers die weten wat in Nederland de
> vastgestelde manier is om aan te geven dat je in tegenrichtig mag
> fietsen in eenrichtigsstraten?
>
> Op http://www.gratisrijbewijsonline.nl/plaatswet2.htm
> vond ik "5. Onderbord: Uitgezonderd fietsers en bromfietsers en het
> bijbehorende onderbord." als voorbeeld,  voor het verkeersborden paar
> dat je in zulke straten aantreft.
>
> Uit wat zoeken blijkt dat is vastgelegd op de wiki (
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Bicycle#Cycle_lanes_in_oneway_motor_car_roads)
> [...]

Dat fietspad hoeft er ook helemaal niet te zijn. Sterker nog,
cycleway=opposite is in de eerste plaats voor het geval waar dat
_niet_ zo is. Zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:cycleway
"The route may be cycled in the direction opposite of other traffic,
but does not have a dedicated lane." Als er wél een fietspad is, zijn
"cycleway=opposite_lane" of "cycleway=opposite_track" meer geschikt
(of je kunt het fietspad apart aangeven).

André Engels, andreengels at gmail.com