[OSM-talk-nl] Nav4All

Philip Homburg pch-osm-talknl at u-1.phicoh.com
Fri Jan 29 15:56:25 UTC 2010

> In Nederland is de dekking
> al niet 100%, maar kijk voor de aardigheid eens buiten de grote
> steden in Frankrijk of Italie, populaire vakantielanden waar de
> routeplanner echt zijn nut bewijst. Dat is pas om te huilen.
>
> Nee OSM-NL, nu niet huilie huilie doen maar mappen !
>
> We hebben hetzelfde probleem als wikipedia.  Iedereen vindt het
> fantastisch/prima, maar niemand mag het gebruiken als referentie
> in een paper of artikel.  Crowd generated data mist nu eenmaal
> korte termijn betrouwbaarheid; Een kaart die vandaag goed is kan
> [...]

Je beschrijft twee losse problemen:
1) de kaart is niet volledig
2) de kaart onbetrouwbaar

Volledigheid is maar net hoe hard een groep mensen in een land wil werken aan
de kaart. In Engeland en Duitsland gaat dat heel goed. Misschien gaat het in
andere landen wat minder, dat kan.

Persoonlijk vind ik mappen op vakantie behoorlijk moeilijk. Ten eerste heb ik
meestal wel wat beters te doen, maar verder is het ontbreken van een goede
internet verbinding ook vaak een probleem. Maar goed, dat kan allemaal best
verbeteren in de toekomst. Er hoeven niet zo heel veel mensen actief te mappen
en je hebt al gauw een behoorlijk bruikbare kaart.

Dan het punt betrouwbaarheid.

Ik gebruik openstreetmap nu ongeveer een jaar om in Nederland te navigeren.
Eerst ANDNAV2 op een G1 (Android) en recent een Garmin.

Ja, er zitten fouten in de kaart. De meest serieuze was een paar weken terug:
mijn Garmin wilde me met de auto door de 2de Heinenoordtunnel laten gaan.
Andere fouten zijn links af waar dat niet mag, een kruispunt dat niet
bestaat. Op de fiets over een stuk weg waar alleen auto's mogen rijden.

Irritant. Ja. Als je ergens rijdt en de route klopt niet dan kan het lastig
zijn om zelf een alternatieve route te vinden die wel klopt.

Gevaarlijk is het in mijn ervaring niet. Misschien als je maar 1 hersencel hebt
en al je aandacht moet vestigen op het navigatie systeem, maar anders is er
meer dan genoeg tijd om om je heen te kijken of wat je doet wel veilig is.

Alles hangt natuurlijk van de prijsstelling van commerciele kaarten af. Als
Nokia professioneeel gemaakte kaarten gratis aanbiedt, dan zal het voor
openstreetmap moeilijk worden om te concurreren.

Op dit moment is Google voor mij alleen bruikbaar in Nederland omdat in
buitenland de roamingkosten te hoog zijn. Hoe beperkt openstreetmap in sommige
landen dan ook mag zijn. Iets is veel beter dan niets. Zelfs een niet-mapping
GPS voegt al heel veel toe.

Bij Tomtom weet ik niet wat de updates kosten. Ik denk dat er veel mensen met
oude kaarten rondrijden. En die mensen kunnen dan precies dezelfde problemen
tegenkomen als je met openstreetmap tegenkomt.

Verder hebben commerciele kaarten ook fouten. Een half jaar geleden ben ik
met een groep mensen op de veluwe gaan wandelen, en meer dan de helft had
moeite om op de afgesproken plek te komen om dat de navigatie systemen
niet klopte. In openstreetmap stond op dat moment wel de juiste data.