[OSM-talk-nl] Nav4All

Philip Homburg pch-osm-talknl at u-1.phicoh.com
Fri Jan 29 16:17:31 UTC 2010

> Ik zou mij dan ook niet verbazen als er situaties denkbaar zijn
> waarbij een kaartenmaker WEL aansprakelijk is.
>
> En natuurlijk gaat de kaartenmaker pas betalen na een rechtszaak,
> dat doen alle bedrijven. Advocaten zijn te duur om in onze wereld
> je recht te kunnen halen, daar maken ze royaal misbruik van.

In Nederland levert schade als gevolg van fouten in software geen recht op
vergoeding voor vervolgschade. Ik kan me tenminste geen enkel geval herinneren
waarbij dat bij gewone consumenten software gelukt is. Als dat wel zou kunnen
dan was Microsoft allang failliet.

Produktaansprakelijkheid is er natuurlijk voor tastbare objecten natuurlijk
wel.

Dus het kan best dat als je een kastje verkoopt met daarin een kaart, je
aansprakelijk bent voor de kaart (je verkoopt een navigatie *systeem*), en
als je los software of een kaart levert voor het kastje van iemand anders, je
totaal niet aansprakelijk bent.