[OSM-talk-nl] juridische status 3d shapes bestand

Philip Homburg pch-osm-talknl at u-1.phicoh.com
Mon Jun 28 18:08:47 UTC 2010

In your letter dated Mon, 28 Jun 2010 15:55:23 +0200 you wrote:

>Toch moet ik hier nog even op reageren, het is te belangrijk om helemaal
>te negeren: voor mijn gevoel heb ik niemand ergens van beschuldigd.
>
>Ik heb aangegeven dat ik het gebrek aan openheid een bezwaar vind, zeker
>gezien de aard van het project. Kritiek op het gebrek aan openheid, niet
>op een persoon. In mijn initiele posting heb ik om dat te benadrukken,
>niemand bij naam genoemd. Enkel kritiek hebben is te makkelijk. En dus
>daarom heb ik er ook iets mee gedaan.
>
>Ik meen niemand van "onzorgvuldig handelen" te hebben beticht. Wel heb
> [...]

Sorry, maar OSM is in Nederland nu eenmaal geen officiele organisatie, met
medewerkers die namens die organisatie handelen. Dus in basis gaat het om prive
e-mails. En ook de andere partij kan daarin dingen gezegd hebben die niet
bedoeld zijn om gepubliceerd te worden.

Zo gaan die dingen. Erg vervelend als je geen insider bent. Maar daar is niet
veel aan te doen.

Pro forma hebben degenen die de 3d shapes geimporteerd hebben gesteld dat de
versie die zij gedownload hebben de juiste licentie had. En er heeft niemand
officieel een claim neergelegd zat er sprake zou zijn van schending van een
specifiek auteursrecht.

Dus ik vind het prima dat je de rechten op die data duidelijk gemaakt hebt.
En er is op dat punt ook geen reden om alles maar voor zoete koek te slikken.

Maar om telkens weer terug te komen op dat gebrek aan openheid vind ik wel
iets wat mensen beschadigd. Voornamelijk omdat het voor dit hele verhaal
totaal niets uitmaakt.

Alle relevante informatie was beschikbaar. En dat er dan ook nog wat prive
communicatie is, daar is gewoon niets aan te doen.