[OSM-talk-nl] Nieuwe gebruikers moeten zich registreren voor ODbL (naast CC-BY-SA)

Roeland Douma unix at rullzer.com
Thu May 13 22:09:35 UTC 2010

Dat is toch geen antwoord!

Ik hoor al bijna anderhalf jaar iets over die ODbL maar nooit wat concreets.
Ik kan natuurlijk legal-talk gaan volgen maar daar heb ik niet zo een zin in.
Daar jij onze Nederlandse link bent met de foundation is het toch niet zo raar
gedacht dat jij de persoon bent die ons op de hoogte houd van dit soort zaken?

Ik zeg niet dat ik per definitie voor of tegen de ODbL ben maar met de
mentaliteit van "we zien wel hoe het gaat" komt het toch een beetje over alsof
het er gewoon doorheen geramt wordt.

Er mag dan tijden over gebabbeld zijn maar ik heb er toch bar weinig van mee
gekregen, nu kan dat aan mij liggen omdat ik niet de legal list lees maar je
mag toch verwachten dat de users in het proces betrokken worden! Niet bij elke
stap maar zo nu en dan, of heb ik nu grootste aankondigingen op talk-nl
gemist? En in dit geval gaat het echt om de users want als die massaal nee
zeggen kan je nog zo een mooie open licentie hebben maar ik denk toch dat men
er niet op zit te wachten dat OSM weer op het niveau is van 2008.

Je kan het overbodig noemen maar omdat we een vrije dataset maken en de
licentie belangrijk vinden moet er wel gezorgd worden dat alles juridisch ook
netjes in elkaar steekt. Kortom het erdoor rammen en dan later kijken wat er
moet gebeuren gaat het gewoon niet worden. Zodra namelijk de conversie is
gemaakt en de eerste planet onder de ODbL wordt uitgegeven is het kwaad al
geschied.

Met andere worden je kan pas de eerste planet uitbrengen als je zeker weet dat
alles klopt.

Neem het extreme scenario dat ik 2 jaar in de jungle ga zitten en dus nooit
toestemming geef voor de ODbL. Voor zover ik heb begrepen wordt het opt-out
dus als ik niks doe worden mijn edits ODbL. Maar het blijven mijn edits en als
ik na 2 jaar besluit dat ik het niet wil dan heeft dat op dat moment al geen
enkele zin meer omdat er al vele planets onder de ODbL zijn vrijgegeven.

Nogmaals ik zeg niet dat ik per se tegen ben maar het proces om migratie naar
ODbL heen komt niet goed op mij over en krijg ik toch sterk de neiging van om
dwars te gaan liggen en NEE te stemmen.

Groet,
--Roeland