[OSM-talk-nl] Nieuwe gebruikers moeten zich registreren voor ODbL (naast CC-BY-SA)

Henk Hoff toffehoff at gmail.com
Fri May 14 16:53:43 UTC 2010

Op 14 mei 2010 17:27 schreef Stefan de Konink <stefan at konink.de> het
volgende:

> De leden (270) vertegenwoordigen helaas niet de overgrote meerderheid
> van de active contributors. Dus je kunt het zelfs niet eens een statisch
> relevante steekproef noemen door te stellen dat 132 ervan voor licentie
> wijziging hebben gestemd.

Dat mag je vinden. Echter, dit is een heel gebruikelijke gang van zaken bij
verenigingen. Hetzelfde geldt voor bv politieke partijen. De leden bepalen
het partijprogramma en de kieslijst, vervolgens kunnen andere mensen daarop
stemmen. Maar ook de voetbalvereniging werkt zo....
Ik zou zeggen: wordt lid!  http://www.osmfoundation.org/wiki/Join

> Steker nog als we toch met een poll gaan smijten. Dan is de pol waar PD
> wordt aangehouden met een overweldige meerderheid (177) gekozen(!) over
> selectief informatie geven.
> <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Open_Database_License>
>
> Van de mensen die voor ODbL hebben gestemd vinden 58% dat zij PD
prevaleren. 42% dus niet. Anders gesteld: van iedereen die Ja of Nee hebben
gestemd waren 49% voor PD. Dat kan ik echt geen overweldige meerderheid
noemen. Wanneer je mij beschuldigd van selectieve informatie geven, doe het
dan zelf ook niet. Wel zo netjes.

> Halve waarheid natuurlijk. Je kunt je bijdrage ook niet meer onttrekken.
>
> Dat zou pas echt raar zijn! Vandaag iets toevoegen en vervolgens over een
jaar dat weer terugtrekken?

> Het bovenstaande impliceert dat je geen aanspraak meer kan maken op jouw
> persoonlijkheids rechten. En wat krijg je er voor terug?

Een collectieve geo-database ... Dat is toch het idee achter community
generated content?

> Let er even op dat hier WEL gesproken wordt over active contributors. (De
definitie van een active contributor staat er trouwens onder)

> Concreet dus; levert Google 400 nieuwe leden aan, die stemmen voor PD,
> wordt het materiaal wat aan de OSMF is gelicenseerd PD. Oh boy, oh boy,
> wat een vooruitgang. Terwijl momenteel aan de individuele contributor
> moet worden gevraagd of hij het eens is.

De Foundation heeft het recht om lidmaatschap aanvragen te weigeren.

> Van actieve democratie gaan we dus naar contributie gebasseerde
> democratie. Wat misschien wel in de toekomst passieve democratie gaat
> worden.
>
> Hoezo? Met ingang van deze set aan Contributor Terms wordt ook geregeld dat
toekomstige licentiewijzigingen wordt bepaald door active contributors (ipv
de leden). Ik had verwacht dat je blij zou zijn ;-)

Gr,
Henk