[OSM-talk-nl] Nieuwe gebruikers moeten zich registreren voor ODbL (naast CC-BY-SA)

Stefan de Konink stefan at konink.de
Fri May 14 18:05:55 BST 2010

Hey Henk,

Op 14-05-10 18:53, Henk Hoff schreef:
> Dat mag je vinden. Echter, dit is een heel gebruikelijke gang van zaken
> bij verenigingen.

We zijn geen vereniging. Sterker nog de meeste mensen zijn betrokken
geraakt bij OSM toen het nog gewoon een website was met user generated
content, en de OSMF niet eens bestond. Daarbij was de doelstelling van
het OSMF om te faciliteren, niet het project te leiden.

> Ik zou zeggen: wordt lid!  http://www.osmfoundation.org/wiki/Join

Zoals veel mensen al hebben aangegeven; betalen voor iets waar je actief
voor aan het werk bent in je vrije tijd is een keurige motivatie om geen
'lid' te worden. En met zaken als deze (licentie wijziging) kan ik me
juist goed voorstellen dat je niet met zo'n 'club' geassocieerd wil worden.

>     Steker nog als we toch met een poll gaan smijten. Dan is de pol waar PD
>     wordt aangehouden met een overweldige meerderheid (177) gekozen(!) over
>     selectief informatie geven.
>     <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Open_Database_License>
>
> Van de mensen die voor ODbL hebben gestemd vinden 58% dat zij PD
> prevaleren. 42% dus niet. Anders gesteld: van iedereen die Ja of Nee
> hebben gestemd waren 49% voor PD. Dat kan ik echt geen overweldige
> meerderheid noemen. Wanneer je mij beschuldigd van selectieve informatie
> geven, doe het dan zelf ook niet. Wel zo netjes.

Er zijn meer mensen die PD willen, dan je ODbL stemmers(!) hebt gehad.

>     > Trouwens: je geeft het eigendom van de bijdrage niet over aan de
>     > OpenStreetMap Foundation. Je geeft enkel de OSMF het recht om jouw
>     > bijdragen als onderdeel van een groter geheel onder een bepaalde
>     > licentie te publiceren. Dat is nu zo, en dat is straks ook zo.
>
>     Halve waarheid natuurlijk. Je kunt je bijdrage ook niet meer onttrekken.
>
> Dat zou pas echt raar zijn! Vandaag iets toevoegen en vervolgens over
> een jaar dat weer terugtrekken?

Dat is toch effectief wat er nu gebeurd als je NEE zegt tegen ODbL, het
wordt niet geïmporteerd in de nieuwe dataset.

>     > You hereby grant to OSMF a worldwide, royalty-free, non-exclusive,
>     > perpetual, irrevocable license to do any act that is restricted by
>     > copyright over anything within the Contents, whether in the original
>     > medium or any other.
>
>     Het bovenstaande impliceert dat je geen aanspraak meer kan maken op jouw
>     persoonlijkheids rechten. En wat krijg je er voor terug?
>
> Een collectieve geo-database ... Dat is toch het idee achter community
> generated content?

Is het nu ook, weinig meerwaarde.

>     > OSMF agrees to use or sub-license Your Contents as part of a database
>     > and only under the terms of one of the following licenses: ODbL 1.0
>     > for the database and DbCL 1.0 for the individual contents of the
>     > database; CC-BY-SA 2.0; or another free and open license. Which other
>     > free and open license is chosen by a vote of the OSMF membership and
>     > approved by at least a 2/3 majority vote of active contributors.
>
> Let er even op dat hier WEL gesproken wordt over active contributors.
> (De definitie van een active contributor staat er trouwens onder)

Ik zou eerst wel de majority vote voor de ODbL eens willen zien ;)

>     Concreet dus; levert Google 400 nieuwe leden aan, die stemmen voor PD,
>     wordt het materiaal wat aan de OSMF is gelicenseerd PD. Oh boy, oh boy,
>     wat een vooruitgang. Terwijl momenteel aan de individuele contributor
>     moet worden gevraagd of hij het eens is.
>
> De Foundation heeft het recht om lidmaatschap aanvragen te weigeren.

Oh dus ik mag niet eens lidworden als ik tegen ODbL wil stemmen en voor
PD ben. Wow, Henk wat een clubje! Zijn er verder nog eisen?

>     Van actieve democratie gaan we dus naar contributie gebasseerde
>     democratie. Wat misschien wel in de toekomst passieve democratie gaat
>     worden.
>
> Hoezo? Met ingang van deze set aan Contributor Terms wordt ook geregeld
> dat toekomstige licentiewijzigingen wordt bepaald door active
> contributors (ipv de leden). Ik had verwacht dat je blij zou zijn ;-)

Nee hoor, nu kan er ook niet worden gewijzigd zonder de contributors te
raadplegen, ik zie geen enkele verbetering voor een contributor ;)

Stefan