[OSM-talk-nl] Licentie data

Ben Laenen benlaenen at gmail.com
Sat Nov 13 13:34:58 UTC 2010

F. Heinen wrote:
> Mappers staan zeker centraal maar wat heeft dat met de imports te maken?
> Waarom moeten die er buiten blijven? Dat zijn wel geen mappers
> maar is wel key role of de data mee gaat en daarmee of users akkoord gaan.
> Simpel, gaat AND niet akkoord (wat ze wel gedaan hebben) dan ga ik ook
> niet akkoord. Niet om de reden of ik wel of niet eens ben maar omdat ik
> mijn data bewaak en die van anderen. We zijn niet voor jan met de korte
> achternaam bezig om over een jaar of wat onze data door de drain te zien
> gaan.

Heb niet gezegd dat de imports onbelangrijk zijn. Zeker voor Nederland zou het
rampzalig zijn om op bijna niks terug te vallen moesten de imports niet
meekunnen naar de nieuwe CT+licentie.

Maar wat ik wel zei is dat je de evaluatie óf je naar de nieuwe licentie gaat
vooral moet laten afhangen van de contributies van echte mappers, want zij
dragen dit project, niet de imports.

Extreem voorbeeld voor Nederland: stel dat 3dshapes en AND naar de nieuwe
licentie kunnen, dan heb je al ruim 90% van alle data. Wat de Nederlandse
mappers hebben ingevoerd valt in het niets daarbij vergeleken, en voor het
uiteindelijke resultaat lijkt het dus niet zo erg moest van die mappers nu 50%
niet akkoord gaan of maar 10%. Het zou misschien het extra verlies van een of
twee procent van alle Nederlandse data betekenen. Maar het moet niet gezegd
dat je veel meer mensen voor het hoofd gaat stoten als je de data van de helft
van de Nederlandse mappers zomaar gaat deleten.

Vandaar dat ik zeg dat je om lijstjes of visualisaties te maken voor wat
betreft de acceptatie van de nieuwe CT en licentie de imports niet moet
meetellen. Want in een project als OSM is de community het meest waardevolle,
niet de data.

Ben