[OSM-talk-nl] Licentie data

Henk Hoff toffehoff at gmail.com
Mon Nov 15 23:05:35 UTC 2010

Hallo allen,

Gezien deze discussie, even wat info.

- Momenteel wordt door de License Workinggroup gesleuteld aan de Contributor
Terms. Er zijn verschillende reacties gekomen van personen die gebruik
hebben gemaakt van andere bronnen. Zij konden zich niet vinden in artikel 1
van de Contributor Terms (versie 1.0). Er is een alternatief opgesteld die
nu aan enkele juristen wordt voorgelegd. De volgende stap in de
licentie-wijziging wordt genomen nadat de 1.1 versie van de CT is
vastgesteld.
Voor de volledigheid: de nieuwe versie is "compatible" met versie 1.0,
waardoor de personen die aan hebben gemeld onder 1.0 niet opnieuw hun
akkoord hoeven te geven.

- Ook wordt er momenteel een lijst samengesteld van de imports die gedaan
zijn, en of daar mogelijk problemen mee zijn mbt de overgang naar ODbL. We
zijn met enkele partijen in gesprek (waar onder Nearmaps) om te zien wat hun
positie is.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Catalogue

- Een deel van de tijd van de LWG is de afgelopen tijd ook opgegaan aan
licentie-overtredingen. Nike-grid in Londen en Google Columbia zijn daar
enkele voorbeelden van.

- Een visualisatie van data dat inmiddels onder de nieuwe CT valt kun je
hier vinden: http://matt.dev.openstreetmap.org/treemap.png

Wat Nederland betreft (en speciaal de imports): wanneer deze imports
compatible zijn met de nieuwe CT, graag het account dat hiervoor gebruikt
wordt aanmelden voor de nieuwe CT. Dan is het duidelijk voor iedereen wat de
status is en dan hoeven we geen discussies meer te houden over "wat als
[import] niet over gaat". Wanneer het niet compatible, hoor ik graag wat het
probleem is, want dan kunnen we er actie op ondernemen.

Groet,
Henk Hoff
OSM Foundation