[OSM-talk-nl] Fietsrouteplanner edits in Twente

Frank Steggink steggink at steggink.org
Thu Sep 16 17:07:00 UTC 2010

Hoi,

Afgelopen week is het op IRC opgevallen dat in Enschede en omgeving een
aantal wegen zijn omgetagd. Dit betreft voornamelijk primary wegen die
in secondary wegen zijn veranderd. De edits bleken vorige week door
"user:fietsrouteplanner Pim" (1 naam) gedaan te zijn. Nadat ik deze
gebruiker hierop aangesproken heb, ontving ik een reactie van Francien
Bouma van Goudappel-Coffeng, een collega van Dirk Bussche, die hier wel
bekend is. Na even heen en weer gemaild te hebben, hebben we vandaag
even gebeld.

Het bleek dat de achterliggende reden voor de wijzigingen de
ontwikkeling van de fietsrouteplanner in Twente [1] is. (Dirk heeft hier
al eens over bericht.) Deze wordt in opdracht van de Regio Twente te
worden ontwikkeld. Het gebruikte algoritme ging ervan uit dat fietsers
niet toegelaten worden op primary wegen, maar wel op secondary wegen.
Taggen voor de renderer is natuurlijk uit den boze, en dat geldt
helemaal voor taggen (van generieke data) voor een externe applicatie.
Ik heb Francien dus gewezen op het feit dat hiervoor een tag als
"bicycle=no" bestaat. Zij kon zich hierin wel vinden.

Francien vertelde dat deze onduidelijkheid is ontstaan door de wijze
waarop het onderscheid van primary en secondary wegen op de wiki is
beschreven. Hier wordt onderscheid gemaakt tussen N-wegen met het nummer
onder 400 (primary) en boven 400 (secondary). In de loop van deze tijd
is deze tekst verouderd geraakt, en de consensus die onder deze
community is bereikt, is ook één van voortschrijdend inzicht. Als ik het
goed heb, is de consensus nu ongeveer een waar alleen wegen met een
N-nummer onder 400 verplicht als primary (of trunk) getagd worden, maar
het is ook toegestaan voor N-wegen met een hoger nummer, of ongenummerde
wegen. Zo heeft de singel in Enschede (waar dit het eerst werd
opgemerkt) een belangrijke ontsluitingsfunctie voor alle (oudere) wijken
in de stad. Als iemand zich geroepen voelt om dit te verduidelijken, dan
graag.

Verder heb ik haar uitgelegd dat natuurlijk al hun bijdragen in principe
welkom zijn, maar dat voor grootschalige bijdragen, of degenen met een
hoge zichtbaarheid (bijv. primary wegen aanpassen), veel beter eerst met
de community besproken kunnen worden. Dit kan op talk-nl of op het
forum; de twee meest geschikte discussiekanalen. (IRC is meer voor
discuszeuren ;) ) Zij heeft aangegeven om met Dirk (beter) van deze
kanalen gebruik te zullen maken.

Voor wat het terugdraaien van de wijzigingen betreft, de meesten zijn in
een gebied waar ik goed van de situatie op de hoogte ben. Ik zal dit op
me nemen, en anderen die hier ook bekend zijn, kunnen uiteraard hun
feedback geven.

Tenslotte wil ik benadrukken dat ik blij ben dat Goudappel-Coffeng voor
OpenStreetMap kiest voor haar fietsrouteplanners :) Dit is natuurlijk
ondanks de twijfels die ze hebben over het feit dat iedereen de data kan
aanpassen (wat ten goede, maar ook ten slechte kan zijn). Het deed hen
goed dat er vanuit de community signalen kwamen over hun werkwijze, en
Francien heeft aangegeven dat Dirk en zij open staan voor feedback. Voor
ons als community is dit natuurlijk ook een goed leermoment om met dit
soort situaties om te gaan, en om zelfreinigend vermogen te ontwikkelen.
Francien vertelde ook dat ze zelf een groot aantal fietspaden
controleren, en de situatie correct in OSM zullen zetten. Dit kan ik
alleen toejuichen!

Groeten,

Frank

[1] http://fietsrouteplanner.nl/