[OSM-talk-nl] Betr: Fietsrouteplanner edits in Twente

Frank Steggink steggink at steggink.org
Thu Sep 16 21:10:57 UTC 2010

On 10-09-16 07:57 PM, dbussche at goudappel.nl wrote:
> Frank, bedankt voor dit duidelijke verhaal.
> Ik wil alleen een punt rechtzetten: wij zijn er nooit van uitgegaan
> dat fietsers nooit op primary mogen komen, wel hebben wij gezegd dat
> deze bij ontbrekende bicycle-tag default ontoegankelijk zijn en wij
> tegelijk voor ALLE primary wegen controlleren of fietsers daar op
> mogen en zonodig een bicycle=yes (of fietspad etc) zetten. Wij
> gebruiken daarvoor de ons ter beschikking staande cyclomedia-fotos en
> kijken daar naar borden en fietspaden.
> Daarom was voor ons de tag primary relevant en hebben wij die ook
> [...]
Dag Dirk,

Ik wil als antwoord hierop ook graag een paar dingen rechtzetten.

Van Francien heb ik juist wel het antwoord gehad dat de tagging naar
primary gebruikt zou worden als verbod voor fietsers: "Dit is voor ons
erg belangrijk, omdat we de primary-wegen standaard verboden willen
maken voor fietsers in de fietsrouteplanner, tenzij anders aangegeven
middels een cycleway=lane bijvoorbeeld. Hiermee voorkomen we dus dat een
fietser een weg op wordt gestuurd waar hij niet mag komen."

Voor wat betreft het omtaggen van primair naar secondair: het mag dan
wel zo op de wiki staan, maar gaat er niet ergens een belletje rinkelen
als blijkt dat deze "regel" op heel veel plekken niet is toegepast?
Verder is de omtagging niet consequent gebeurd, bijv. de N342 bij
Denekamp is van primary naar secondary omgetagd, alsook de N349 in de
omgeving van Almelo. (V.w.b. het stuk van de N349 dat in Almelo zelf
ligt, ik weet niet precies hoe die loopt, maar ik hoop binnenkort in de
gelegenheid te zijn om te kijken. Het is wel een belangrijke weg om het
verkeer door de stad te leiden.)

Groeten,

Frank