[OSM-talk-nl] RFC - Roundabout Priority t.b.v. verkeerspleinen

Maarten Deen mdeen at xs4all.nl
Tue Sep 28 19:17:36 UTC 2010

Ben Laenen wrote:

> Waar heb je dat vandaan?

Wat, van dat Colin dat heeft aangegeven of van de wetgeving?

Van Colin, uit zijn mail op Tue Sep 28 07:14:35 BST 2010:
> Wat ik hiermee probeer te illustreren
> is dat het onbegonnen werk is om alle mappers (ook van buiten NL) te
> heropvoeden t.a.v. het verschil tussen een rotonde en verkeersplein (dat
> laatste bestaat niet eens meer als begrip in de wetgeving heb ik
> begrepen).

Van de wetgeving:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeersplein
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rotonde_%28verkeer%29#Rotonde_versus_verkeersplein
En het RVV waar de term verkeersplein niet in voor komt.

De wiki over rotonde is erg onvolledig en verwarrend. Er wordt over gesproken
dat bij een verkeersplein het verkeers van rechts voorrang zou hebben, dat
qualificeert Joure en Velperbroek niet voor verkeersplein. Dan zegt het dat bij
een rotondes de aantakkende wegen op het middeneiland gericht moeten zijn, en
dat is bij Joure en Velperbroek ook niet het geval.
Dus... geen verkeersplein en geen rotonde?

Maar in de Nederlandse wetgeving wordt een verkeersplein niet genoemd, er is
geen bord voor en ik heb nog geen kwalificatie gezien (noch in de wet, noch op
wikipedia, noch in deze discussie) die een rotonde eenduidig van een
verkeersplein scheidt.

Maarten