[OSM-talk-nl] Woonplaatsen, wijken, buurten en admin_levels

Wimmel mobi43 at gmail.com
Tue Apr 19 18:59:27 UTC 2011

2011/4/19 theun <theun.mail at gmail.com>:

> Nog even over die CBS data. De indeling in wijken/buurten van het CBS is in
> ieder geval op het platteland van Friesland puur ter eigen vermaak van het
> CBS om een leuke onderverdeling/kaartjes te maken. Meestal worden een aantal
> dorpen samengepakt tot een wijk, en wordt elk dorp verdeelt in een gedeelte
> dorp en het gebied eromheen (aangeduid met "verspreide huizen" dorp). In
> wikipedia wordt het blijkbaar als relevante info gezien maar ik hoop niet
> dat dit soort onofficiƫle gebiedsindeling in de data van OSM terechtkomen.

Als het goed is, is het wel degelijk een officiele indeling die door de gemeente
zelf is gemaakt. Zie bijvoorbeeld http://www.utrecht.nl/ROL/00/00/1C/68/7272.pdf

Daaruit blijkt volgens mij dat het CBS van elke gemeente eist dat ze
een indeling
in buurten en wijken maken, en dat opsturen naar het CBS.