[OSM-talk-nl] Relatiebemiddeling gezocht :)

Jo winfixit at gmail.com
Thu Dec 29 22:04:05 UTC 2011

Op 29 december 2011 20:24 schreef Stefan de Konink <stefan at konink.de> het
volgende:

> Zou je ook een poging kunnen doen om dit als 'algoritme' te kunnen
> beschrijven? Zodat we dit in de toekomst zouden kunnen automatiseren?
>

> Stefan

Ik kan zelfs beter: ik kan het eigenlijk vrij gemakkelijk gewoon zelf
automatiseren (in Python dan wel)

Denk je dat deze situatie veel zal voorkomen? Vaak genoeg, zodat het de
moeite waard is om het te gaan automatiseren? Want daar kruipt natuurlijk
ook wat tijd in en de mensen moeten het programma dan ook nog terugvinden
op het moment dat ze het nodig hebben.

Ik zou het dan als volgt doen:

Manueel 2 relaties bijmaken met als tags dir1 en dir2 en een tag
template=yes, waarin alle nieuwe ways op volgorde inzittten
Manueel in alle relaties de overtollige wegen verwijderen en de way waarna
de nieuwe moeten worden toegevoegd een role=last_before_new of
role=first_after_new o.i.d. geven, deze relatie krijgen ook een dir1 en
dir2.
Alle relaties selecteren en het script aanroepen.

Het script maakt hiervan 4 groepen relaties. Voegt de ways uit de templates
toe waar toepasselijk en verwijdert de overtollige roles en tags en de twee
template relaties.

Eerlijk gezegd zou ik echter liever iets helemaal anders zien:

routedeelrelaties van halte tot halte en routerelaties die hier gebruik van
maken. Het zou dan veel eenvoudiger zijn om ook omleidingen die vaak
voorkomen op te nemen en het zou de enorme hoeveelheid routerelaties op
sommige wegen drastisch verminderen. Ik heb hier in Leuven ways met daarop
>40 relaties, voornamelijk door toedoen van OV-routerelaties. Ikzelf heb
met dat aantal relaties/way weinig moeite anderen dan weer wel, maar het
lijkt me veel eenvoudiger om wegomleggingen aan te geven of om aanpassingen
uit te voeren als de relaties in routesegmenten worden opgedeeld. Dit kan
van halte tot halte, of voor langere routegedeeltes waar meerdere lijnen
gebruik van maken.

Zoiets:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Route_Segments

Jo