[OSM-talk-nl] BAG

dbussche at goudappel.nl dbussche at goudappel.nl
Wed Jun 1 14:02:56 UTC 2011

Martijn,

> We moeten wat mij betreft ook onder ogen zien dat de BAG misschien
> niet per se in de OSM-database zou hoeven te worden geimporteerd. Het
> kan ook als afzonderlijke laag worden weergegeven. Importeren moet
> niet dogmatisch worden. Het is niet van: er is vrije data, *dus* het
> moet in OSM.

je hebt gelijk. De reflex vrije data = import is verkeerd. Daarom heb ik
ook toen gezegd dat we wegwerk- en filemeldingen er niet in moeten hebben
ondanks die vrij beschikbaar zijn.
De BAG echter is wel ontzettend waardevol.
1. de kaart ziet visueel zeer volledig uit met alle gebouwen, zeker als er
straks ook de hoogte in staat en wij die 3D renderen.
2. indirect krijgen wij volledige huisnummers en vanaf 2010 ook postcodes
mee. Heel handig om te routeren.
3. Omgekeerd willen wij die wel kunnen aanpassen. Bijvoorbeeld aanvullende
eigenschappen toevoegen (basisschool, winkel, geldautomaat) en natuurlijk
fouten verbeteren.
4. wat gebeurt met de huidige gebouwen in osm als iedereen alleen naar de
nieuwe extra-laag kijkt?
5. een extra laag is ook jammer voor de wereldwijde integratie: apps uit
andere landen die generiek iets met osm-data doen zouden die niet
gebruiken.

Synchronisatie hoeft volgens mij niet super-moeilijk zijn. De automaat
kijkt dan naar het datum van de laatste wijziging. Als de BAG recent heeft
gewijzigt "wint" die, anders OSM. Dit inderdaad per attribuut (en geometry
als verzameling van alle nodes is voor het gemak een attribuut). Ook
verwijderen is een "wijziging" die kan winnen. Dus een welbewust
weggehaald pand in osm wordt niet indirect via de BAG weer hersteld. Daar
waar afwijkingen zijn kunnen wij die als een extra tag (SYNC of zo)
expliciet maken zodat plaatselijke mappers dat eventueel op kunnen pakken.
Wat dat betreft met Vincent eens.

Dit is trouwens een goede oefening voor het NWB straks als die vrij wordt
gegeven (ik geef het niet op!). Ook daar willen wij niet zomaar alle goede
osm-wegen met slechte NWB-wegen overschrijven, maar er zijn echt wel ook
nieuwbouwwijken die in OSM ontbreken en in het NWB wel inzitten.

Wie organiseert een chat of skype conferentie hierover, eventueel als
voorbereiding voor een fysieke ontmoeting?

Groeten,

   Dirk

Disclaimer

De informatie opgenomen in dit bericht kan vertrouwelijk zijn en is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Indien u dit bericht onterecht ontvangt, wordt u verzocht de inhoud niet te gebruiken en de afzender direct te informeren door het bericht te retourneren. De afzender sluit iedere aansprakelijkheid uit die voortvloeit uit elektronische verzending.