[OSM-talk-nl] Tuinpark versus volkstuinen

Cartinus cartinus at xs4all.nl
Sun May 1 19:18:44 BST 2011

On Sunday 01 May 2011 19:41:18 Martijn van Exel wrote:

> Dat is de theorie, maar in de praktijk zie ik verschillen, en ik vroeg me
> slechts af of die verschillen een afwijkende tagging rechtvaardigen. In
> sommige parken wordt met name op kleine schaal gewassen verbouwd (naar je
> mag aannemen voor eigen consumptie), in andere - bijvoorbeeld
> Buikslotermeer en de Molen, waar ik gisteren doorheenfietste, anderszins
> gerecreëerd. Het gaat me dus niet om de taalkundige definitie, maar, als
> altijd, om de praktijk in het veld.

Als dat verschil al bestaat, dan kun je aan de twee voorbeelden hierboven
zien, dat je het aan de naam in ieder geval niet kunt zien.

Wat wil je voorstellen: Percelen met en zonder groente gaan tellen. Dan is een
park met minder dan 50% groente een leisure=garden en met meer dan 50% een
landuse=allotments. Klinkt vrij onzinnig in mijn oren.

Als je in je tuintje twee tuinstoelen, een heleboel dahlia's en wat rozen hebt
staan dan is dat een volgens mij nog steeds een volkstuin en het onderhoud
daarvan is recreatie.

Evenzozeer is het voor de amateur tuinder recreatie als hij zijn tuintje met
rode kool en winterpeen aan het wieden is.

Of je nu dahlia's of rode kool kweekt, een heg snoeit of een grasveld maait
het wordt allemaal tuinieren genoemd. Als je dan klaar bent en met je pint op
een tuinstoel naar de resultaten kijkt dan geeft dat een voldaan gevoel.

--
m.v.g.,
Cartinus