[OSM-talk-nl] Uiterlijk van de kaart

Robert Elsenaar robert at elsenaar.info
Tue May 17 20:14:36 BST 2011

Toch kijken we in deze draad niet vergenoeg.

Cartinus had een goed voorbeeld om mijn bedoeling duidelijk te maken.

Het Fordje (ben trouwens zelf groot Ford-fan. ;) ) en de Varta Accu.
Natuurlijk klaagt niet de autobezitter bij Varta maar de directeur van Ford.
En de directeur van Ford klaagt weer omdat zijn dealer netwerkt klaagt en de
dealer netwerk klaagt omdat de autobezitters morren en dreigen andere merken
te kopen.
Wat Varta niet wil hebben is dat Ford kiest voor andere accu's omdat de
klanten anders weglopen. Varta maakt met haar accu's niet de Ford dealer
blij, noch zijn dealer netwerk. Nee, Varta kijkt naar de wensen van de
autobezitters en overlegt met Ford hoe ze samen een goed product kunnen
maken.

Nu terug naar OSM. Het eerste wat ik wil vaststellen dat OSM geen
commerciële instelling is zoals Varta, maar er zijn wel leringen te trekken
uit het bovenstaande voorbeeld. Als we het vergelijk doortrekken dan zijn de
accu's gelijk aan de OSM data. Een halffabricaat. Ford staat voorbeeld voor
de ontwikkelaars die met de data iets moois maken. Het Dealer netwerk staat
voor de commerciële kant van de OSM klanten zoals Goudappel en consorten. En
de gebruikers van de prachtige websites en van de geweldige OSM Garmin
kaarten zijn  te vergelijken met de autobezitters.

Uit deze vergelijk concludeer ik dat wij als makers van OSM data ons moeten
realiseren dat we alleen weten hoe we een goed product kunnen maken wanneer
we ons verdiepen in de wensen van de kaartgebruikers. Data moet alles
bevatten die de kaartgebruikers willen hebben. En dat doen we samen met de
kaartmakers.
Maar als we even verder kijken is de Kaartontwikkelaar ook een veel
bepalende klant. Wanneer we de data niet op een manier aanbieden zodat de
ontwikkelaar op een kostenpositieve (makkelijk dus) manier de kaart kan
maken, zal hij binnenkort kiezen voor een andere leverancier.
Verder is er nog een ander fenomeen. Zoals vaak is aangehaald vragen we ons
vaak af waarom er zo weinig Mappers actief blijven en waarom er zo velen na
korte tijd afhaken.
Ik denk dat het ligt aan een wat introverte houding van onze community.
Natuurlijk heb ik het tegen niemand persoonlijk, maar heb ik het over de
community. PR en marketing is niet favoriet.
Ik denk echter dat juist een flitsende site op openstreetmap.nl,
openfietskaart.nl, openwandelkaart.nl en veel andere producten van onze
eigen hand er voor zorgen dat er heel veel meer data vastgelegd wordt dan op
dit moment. de sites vormen de motivatie voor toekomstige mappers om zich
bij ons aan te sluiten en worden nieuwe Ontwikkelaars geënthousiasmeerd om
OSM data te gebruiken.

Boodschap van mij is daarom: Laten we minder kijken naar de data op zich,
maar meer naar de markt van de datagebruikers. Verder moeten we de markt met
trots laten zien wat er kan met onze data en onze tools. Er is maar 1 ding
al te waar: Je weet pas dat je een goed product hebt wanneer je het zelf
gebruikt en desondanks heel tevreden bent. Dus mensen als Ligfietser,
Lambertus en bouwers van onze websites hebben de sleutel van het OSM succes
in handen.

groet
Robert