[OSM-talk-nl] Waterkaarten

Maarten Deen mdeen at xs4all.nl
Wed May 18 13:47:27 BST 2011

 On Wed, 18 May 2011 09:51:35 +0200, Erik Oppedijk wrote:
> Interessante discussie over de kaarten en de data.
>
>  Zelf ben ik bezig met de mensen van Openseamap.org, om de zeekaarten
> over openstreetmap heen te projecteren:
>
> Eerste opzet zijn de verkeersscheidingsstelsels en een aantal boeien,
> later zal ik alle nederlandse boeien (via een rijkswaterstaat
> bestand)
> toe gaan voegen.

 Ik heb trouwens toevallig gisteren de kustlijn van Nederland boven
 Termunten gecorrigeerd. Iemand had daar de kustlijn aan de waterkant van
 de natural=wetland, wetland=tidalflats gelegd. En dat is natuurlijk niet
 waar de kustlijn is volgens een landkaart. Voor een landkaart geldt
 kustlijn = hoogwaterlijn. Dat dat op zeekaarten anders wordt weergegeven
 kan perfect worden opgelost met die tidalflats.
 Dus ik hoop niet dat iemand hier de kustlijn op die manier kapot maakt.

 De foute rendering is nu nog te zien op
 http://www.openstreetmap.org/?lat=53.30441&lon=7.0403&zoom=16&layers=M
 Ik weet niet hoe lang die nog zo blijft, ik begrijp dat aanpassingen
 aan de kustlijn wat langer duren. Ik hoop ook dat aan de hand van dat
 voorbeeld duidelijk is waarom de kustlijn daar niet hoort te liggen.
 Volgens wikipedia is het in Nederland wettelijk zo dat de kustlijn de
 laagste laagwaterlijn is, maar dat houdt in dat er bijvoorbeeld grote
 stukken land tussen de Waddenkust en de Waddeneilanden zou liggen en dat
 de halve Dollard land zou zijn.

 Er ook een stukje in het zeehavenkanaal van Delfzijl (naar het westen)
 waar de kustlijn nog verkeerd ligt.

 Maarten