[OSM-talk-nl] Uiterlijk van de kaart

Robert Elsenaar robert at elsenaar.info
Thu May 19 16:53:10 BST 2011

Beste Cartinus,

Dat OSM gratis is, is wel heel kortzichtig bekeken. De makers van de
bepaalde applicaties die data van OSM gebruiken, maken kosten om deze data
te ontsluiten en toe te passen. Uiteindelijk berekenen zij die door naar de
eindgebruiker.
Als de ontwikkelaar op eenvoudige wijze inzicht heeft over de gehele inhoud
van OSM door bijvoorbeeld onze wiki door te lezen, en iedere mapper zich
keurig heeft gehouden aan gezamenlijk opgestelde regels, dan zullen zijn
kosten relatief laag zijn.
Maar ..... als de community blijft bestaan uit bet weterende anarchistisch
mappers die allemaal denken dat hun manier van taggen de beste is, en die
unaniem weigeren zich aan algemene regels te houden, en ook niet de moeite
nemen om hun nieuwe sublieme ideeën om te zetten in een stukje documentatie,
en daarbij uitblijven gaan van de stel regel OSM is vrij om te doen en laten
wat we willen. De kaartmakers halen uit de brei maar de zaken die ze hebben
willen ....... dan zal hun kosten relatief hoog blijken te zijn.

En zolang er voor OSM geen alternatief is ..... blijven we in beeld. Wanneer
er echter een ordentelijk georganiseerde groep komt die ongeveer het zelfde
bied, maar waarvan het halffabricaat of grondstof (zo je wilt) doorzichtiger
is en eenvoudiger te hanteren, dan is OSM snel uit beeld en gaat iedereen
snel over naar de andere dataleverancier.

In die zin scoort OSM slecht, al beweer jij keihard het tegendeel.

OSM is duur, deels ondoorzichtig en soms erg onbetrouwbaar.

Groet
Robert